Superfood

IMGP7712 - kopia

I helgen hade Diabetesföreningen i Åboland vårmöte. Efter mötet höll Nina Westerback från Riktig mat en föreläsning om superfood för oss. Jag är ganska insatt i superfood och äter fortfarande min superfrukostpudding varje morgon (fast nu har jag dessutom börjat tillsätta chlorella i den) men jag fick ändå några nya tips att ta med mig. Visste ni till exempel att kallpressad kokosolja är jättebra för långdistansidrottare? Det visste inte jag, men det låter ju logiskt. Nu kan jag med gott samvete blanda i ännu lite mer kokosolja i min blodsockervänliga morgonkakao om jag vill.

Efter mötet fick jag också möjlighet att se en Freestyle Libre-mätare i verkligheten för första gången. Jag har läst en hel del om Libren, men den har ännu inte kommit till Finland, så jag hade inte sett den (förutom på bild) förrän nu. Den verkar väldigt smidig och bra, men för mig personligen är CGM:en nog av större nytta eftersom den kommunicerar med min pump och larmar mig vid högt och lågt blodsocker.

Det är ändå jättefint att det kommer ny teknik för behandling av diabetes typ 1 hela tiden, och jag tror många kommer att gilla Freestyle Libren när den kommer till Finland!

Annonser

I pressen

Sedan Att vara etta blev en ÅU-blogg har några utdrag ur bloggen synts i papperstidningen. Jättekul! Trots att jag har skrivit många artiklar som publicerats i pressen tidigare hajar jag alltid till lite grann varje gång jag ser mitt namn och min text i tryckta tidningar. Nu känns det dessutom extra betydelsefullt, eftersom jag skriver om en hjärtesak: diabetes typ 1.

Vilken synlighet för diabetes!

IMGP9646 - kopia

Snabb jordnötsfudge

IMGP9655 - kopia

Först ett varningens ord: Den här jordnötsfudgen är försvinnande god. Jag har inte lyckats ha den i kylskåpet speciellt länge, och det lönar sig att laga den när man ska få gäster och kan bjuda, så man inte klämmer i sig för mycket själv. Ni vet det där ”jag ska bara ta en liten bit till”-resonemanget som man ofta för med sig själv när man har något riktigt gott hemma…

Ursprungsreceptet kommer från Det gröna skafferiet, och sedan har jag modifierat det så det blir lite, lite blodsockervänligare, genom att minska mängden agavesirap. Agavesirap är förresten en het potatis – är det någorlunda nyttigt, eller i själva verket väldigt onyttigt? Jag tar inte ställning i debatten, men konstaterar att med ett GI på 30-35 (att jämföra med ett GI på 97-98 för vanligt, vitt socker) väljer jag hellre agavesirap än vanlig sirap i de små mängder jag använder när jag någongång lagar något som ska ha sirap i. Annars föredrar jag sukrin och stevia som sötningsmedel, eller ännu hellre: inget sötningsmedel alls.

Snabb jordnötsfudge
0,5 dl agavesirap (ännu mindre räcker bra, om man vill ha fudgen mindre söt)
1 dl jordnötssmör
1 dl kokosolja
2 krm vaniljpulver

Gör så här: Blanda ingredienserna i en kastrull, sätt på värmen och låt allt smälta samman. Ta kastrullen från värmen när blandningen är jämn och häll upp i en form klädd med plastfolie. För lite extra fräs: strö kakaonibs över. Ställ i kylskåp och låt stelna ett par timmar. Frys om det ska gå snabbare. Skär i bitar och förvara i kylskåp (så länge det går).

IMGP9662 - kopia

Lördagsgott, och lite blodsockervänligare!

”Vart är vi på väg?”

IMGP8971 - kopia

Livet med diabetes typ 1 är som i På spåret, Sveriges populäraste frågeprogram på tv, ni vet. Den ständiga frågan i livet med diabetes är precis den samma som Kristian Luuk ställer de tävlande i På spåret på fredagar: ”Vart är vi på väg?”.

Vart är blodsockerkurvan på väg? Uppåt, neråt, rakt fram? Kan jag gissa rätt redan på 10-poängsnivå, då vinner jag blodsockerkampen. Kan jag inte det, då kanske jag kan pricka in svaret på 8 poäng. Inte det heller? En 6-poängare kanske jag kan knipa, och få en någorlunda hygglig kurva. Nähä. Får jag ens 2 poäng? Aj aj aj, en 2-poängskurva ser inte bra ut.

Men det är ju deltagandet som är det viktigaste, inte att vinna – eller hur var det nu?

Skön fredag till er alla som tittar in!

Magsjuka och diabetes

IMGP9567 - kopia

Jag är livrädd för magsjuka. Eller nåja, livrädd är kanske att ta i, men man kan lugnt säga att jag skyr magsjuka ungefär som pesten. Nu finns det väl ingen som direkt gillar magsjuka, men för typ 1-diabetiker kan en till synes ofarlig magsjuka faktiskt vara riktigt allvarlig. När jag hade insjuknat i diabetes som 9-åring och precis kommit hem från sjukhuset fick jag magsjuka, och var tvungen att åka in igen. Gissa om jag var ledsen? Nu i efterhand förstår jag såklart att det var för mitt eget bästa, för magsjuka och diabetes typ 1 är ingenting att leka med.

Problemet vid diabetes typ 1 och magsjuka uppstår om man inte får i sig tillräckligt med vätska och näring, och blodsockret blir för lågt. Att minska på insulinmängden för att hålla blodsockret uppe är heller ingen bra idé, eftersom risken för ketoacidos ökar. Det viktigaste är att försöka få i sig vätska och någonting som kan hålla blodsockret uppe, fast man mår dåligt. Och det är kanske inte det enklaste när man är magsjuk…

Diabeteshandboken.se har ett gäng goda råd vid magsjuka och diabetes. Själv brukar jag försöka dricka någon söt dryck, gärna jaffa (men inte light, eftersom light-drycker inte höjer blodsockret!). Sedan min första magsjuka med diabetes har jag klarat mig hemma, men jag är alltid lika rädd för att bli smittad när vinterkräksjukan härjar. Typ nu. Urk!

Som att borsta tänderna

IMGP9593 - kopia

Det jobbiga med diabetes typ 1 är inte att injicera insulin eller mäta blodsockret. Att injicera insulin (via insulinpennor eller pump) är för mig ungefär som att borsta tänderna för en frisk person. Det är ingenting jag tänker speciellt mycket på, efter 23 år med sjukdomen. Det är sånt som ska göras, helt enkelt. En naturlig del av mitt liv.

Det jobbiga med diabetes typ 1 är att sjukdomen inte är speciellt logisk. Det som fungerar en dag gör det inte nödvändigtvis en annan. Kroppen är så komplex, och att förstå sig på alla faktorer som påverkar blodsockret är som en hel vetenskap, en vetenskap som ständigt kommer med nya rön.

Men att injicera insulin eller mäta blodsockret, det är ungefär som att borsta tänderna. Sånt jag bara gör. Sånt som bara ska göras.

Hälsovatten

IMGP9552 - kopia

Häromdagen stötte jag på ett nytt smaksatt vatten på flaska, Vidaquas hälsovatten (länk på finska). Jag brukar unna mig smaksatt mineralvatten ibland, men ofta innehåller sådana en del kolhydrater och socker, som jag ju som ni vet undviker.

När jag hittade Vidaquas vatten var det inte långt ifrån att jag ropade ”Bingo!”, för drycken är sötad med stevia och innehåller 0 gram kolhydrater. Vattnet kommer från källor i Österbotten i Finland och tillverkas lokalt. Toppen!

IMGP9562 - kopia

Jag gillar de kolsyrade varianterna bäst, men det där är ju en smaksak. Överlag tycker jag tyvärr att vattnet är lite för kraftigt sötat, faktiskt. Men visst är det gott, och förmodligen nyttigare än läsk, åtminstone!