Diabetes typ 2

Jag återkommer ofta till fördomarna som finns kring diabetes. Ofta handlar det om sådant som egentligen berör typ 2-diabetes, d.v.s. den form av diabetes som största delen av alla diabetiker världen över har. Fördomarna, som handlar om att man får diabetes av att äta för mycket socker, inte röra på sig, ha övervikt.

Jag tycker det är dags att vi nyanserar bilden av typ 2-diabetes lite. Okej, det stämmer att man kan få typ 2 av felaktig kost, stillasittande leverne och för lite motion, men det betyder inte att alla typ 2:or nödvändigtvis har gjort något ”fel” som resten av befolkningen inte har gjort, bara för att de har drabbats av sjukdomen. Det betyder inte heller att de kan bli friska bara de börjar motionera och ”äta rätt”.

Och vad vet nu en typ 1-diabetiker om det här, undrar ni? Tyvärr mer än jag skulle vilja veta. När jag insjuknade i typ 1-diabetes som 9-åring hade ingen i min släkt sjukdomen, men inte många år efter det fick min morfar diabetes typ 2. Min morfar är en man som alltid har varit smal som en sticka och som har tävlingsskidat – bland annat Finlandialoppet (62 km) – löpt och konditionstränat i alla år. Han jobbade som brandman, så han har minst sagt haft ett aktivt liv.

MMS

Min mormor, jag och min morfar på min konfirmationsdag. Mormor: frisk. Jag: typ 1-diabetiker. Morfar: typ 2-diabetiker.

Som om det inte vore nog med det, fick även min pappa samma diagnos, diabetes typ 2, ungefär 10 år efter att jag insjuknat. Inte heller han är någon typisk typ 2:a, farsgubben är så långt ifrån en soffpotatis man kan komma. Vardagsmotionen han får sig varje dag går inte av för hackor, en aktivare man får man leta efter. Han är normalviktig, och ser ut ungefär som vilken man i sina bästa år som helst.

Både min pappa och min morfar behandlas med insulin genom injektioner. Pappa äter lågkolhydratskost och håller sig ganska långt till LCHF, vilket visserligen underlättar sjukdomen betydligt, men han måste ändå injicera insulin. Han blir inte frisk från sin diabetes, som så många verkar tro att typ 2-diabetiker kan bli.

Låt oss nu en gång för alla krossa fördomarna om att alla typ 2-diabetiker är överviktiga, lata och får skylla sig själva för att de har insjuknat i diabetes. Okej?

5 reaktioner på ”Diabetes typ 2

  1. Hejsan från en som brukar läsa din blogg ibland och förundras över viljestyrkan hos de med livslång diabetes!
    Tack för att du tar upp det här med typ-2 diabetes också!
    Jag har just nu min andra omgång av graviditetsdiabetes på gång, min mormor har typ-2, min mamma har förhöjda sockervärden och kollas regelbundet för att se när de stiger över gränsen, så att hon får sin diagnos. Så jag är helt medveten om vad som kommer att hända med mig när jag blir äldre…
    Och visst kan man förebygga! Det märker jag ju redan nu med mina sockervärden om jag hinner peta in dedär extra promenaderna eller jumppan på kvällen efter att barnen gått och sova! Men att jag skulle slippa undan diabetes typ-2 i detta livet, det tänker jag inte hoppas på.

    Läser förresten gärna dina mellanmåls- och mattips, för en som inte är lika rutinerad är de till stor hjälp 🙂

    Gilla

  2. Vad roligt att du har hittat hit! Och tack för feedbacken, jag ska fortsätta med mellanmåls- och mattips – jag har en hel del blodsockervänligt på lager! Redan imorgon tänkte jag dela med mig av ännu ett tips 🙂

    Gilla

Kommentera

