Utrustning vid löpning med diabetes

”Vad ska jag ta på mig när jag ska ut och springa vintertid? Hur ska jag få med allt jag behöver för min diabetes?”

De frågorna fick jag förra veckan, när Motionera med diabetes drog igång. Det är bra frågor, eftersom vi som har diabetes behöver tänka på så mycket mer än att bara klä oss funktionellt. Själv är jag dessutom av den åsikten att det inte finns något dåligt väder, bara dåliga kläder. Om jag har bestämt mig för att springa en dag är det inte mycket som stoppar mig, speciellt inte vädret!

Här kommer mina bästa tips på utrustning vid löpning med diabetes vintertid:

Kläder1

Den här årstiden gäller det att klä sig i lager på lager. Börja med ett tekniskt underställ, eller ett underställ i merinoull. Det är både värmande och svettabsorberande. Mitt är, som ni ser på bilden ovan, ganska välanvänt.

Kläder2

När det är kallt ute gillar jag att ha mitt AnnaPS-linne ovanpå understället. AnnaPS-linnet har fickor där man kan förvara insulinpumpen, men också blodsockermätare och extra kolhydrater, som är jätteviktigt för typ 1-diabetiker att ha med under löppass. Kom också ihåg att ha en bra och stödjande BH när du springer (förutsatt att du är kvinna och har bröst, ska jag kanske tillägga).

Kläder3

Jag använder ofta kompressionsstrumpor när jag springer. Det är inget måste, men kan vara skönt, speciellt eftersom benen och fötterna är känsligare för oss med diabetes. Halsduk/buff i merinoull och vindtäta handskar. Mössa i egen design (Original M Design) har jag ofta – jag gillar att det syns att jag har diabetes när jag springer. Diabetiker är inte per definition lata soffliggare!

Kläder4

Om det är riktigt kallt kan ett mellanlager, till exempel i fleece, vara skönt. Vid varmare temperaturer kan man skippa det. På tal om värme så är det viktigt att förvara insulinpumpen nära kroppen, så insulinet inte tar skada om det är kallt ute.

Kläder5

Vindtäta ytterplagg är bra som yttersta lager. Man måste inte ha löpartights för att springa, det räcker gott med ett par vindtäta byxor (lätt fodrade eller inte), även om många tycker att det är skönt med tights eftersom de ger större rörelsefrihet och dessutom håller in kroppen lite. Vindtäta, fodrade tights är också supersköna och jag har faktiskt blivit en trikånisse själv, efter att ha insett att det är både bekvämt och praktiskt med tights.

Kläder6

Om det är riktigt kallt ute tycker jag man kan dra på sig en softshelljacka tills man har fått upp värmen. Det samma gäller om det regnar, snöar eller blåser hårt, då är de enbart vindtäta löparjackorna kanske inte helt optimala.  Det gäller att prova sig fram, och om man klär sig enligt ”lager på lager-principen” kan man lätt skala av det översta lagret om det blir för varmt.

Kläder7

Glöm inte reflex om du springer i mörkret! En magväska brukar också vara standardutrustning för mig när jag springer. I en sådan får man lätt ner ett gäng extra kolhydrater och en telefon. Första hjälpen för diabetiker, helt enkelt!

Kläder0

Det allra viktigaste vid löpning är bra skor. Det gäller för alla, men speciellt för diabetiker, som ligger i riskzonen för neuropati. Min personliga åsikt är att man egentligen kan springa i vilka kläder som helst, bara man har ett par vettiga skor.

IMGP9532 - kopia (2)

Så här såg jag ut igår, när jag sprang i snöblandat regn och slask. Tightsen är fodrade och vindtäta, och fungerar jättebra i precis sånt här väder. Hörlurarna och bra musik är ett måste för mig, annars blir det så tråkigt att springa ensam, tycker jag.

Så, upp och hoppa och ut och spring nu! Det finns inget dåligt väder…

2 reaktioner på ”Utrustning vid löpning med diabetes

Kommentera

