Magsjuka och diabetes

IMGP9567 - kopia

Jag är livrädd för magsjuka. Eller nåja, livrädd är kanske att ta i, men man kan lugnt säga att jag skyr magsjuka ungefär som pesten. Nu finns det väl ingen som direkt gillar magsjuka, men för typ 1-diabetiker kan en till synes ofarlig magsjuka faktiskt vara riktigt allvarlig. När jag hade insjuknat i diabetes som 9-åring och precis kommit hem från sjukhuset fick jag magsjuka, och var tvungen att åka in igen. Gissa om jag var ledsen? Nu i efterhand förstår jag såklart att det var för mitt eget bästa, för magsjuka och diabetes typ 1 är ingenting att leka med.

Problemet vid diabetes typ 1 och magsjuka uppstår om man inte får i sig tillräckligt med vätska och näring, och blodsockret blir för lågt. Att minska på insulinmängden för att hålla blodsockret uppe är heller ingen bra idé, eftersom risken för ketoacidos ökar. Det viktigaste är att försöka få i sig vätska och någonting som kan hålla blodsockret uppe, fast man mår dåligt. Och det är kanske inte det enklaste när man är magsjuk…

Diabeteshandboken.se har ett gäng goda råd vid magsjuka och diabetes. Själv brukar jag försöka dricka någon söt dryck, gärna jaffa (men inte light, eftersom light-drycker inte höjer blodsockret!). Sedan min första magsjuka med diabetes har jag klarat mig hemma, men jag är alltid lika rädd för att bli smittad när vinterkräksjukan härjar. Typ nu. Urk!

2 reaktioner på ”Magsjuka och diabetes

Kommentera

