Snabb jordnötsfudge

IMGP9655 - kopia

Först ett varningens ord: Den här jordnötsfudgen är försvinnande god. Jag har inte lyckats ha den i kylskåpet speciellt länge, och det lönar sig att laga den när man ska få gäster och kan bjuda, så man inte klämmer i sig för mycket själv. Ni vet det där ”jag ska bara ta en liten bit till”-resonemanget som man ofta för med sig själv när man har något riktigt gott hemma…

Ursprungsreceptet kommer från Det gröna skafferiet, och sedan har jag modifierat det så det blir lite, lite blodsockervänligare, genom att minska mängden agavesirap. Agavesirap är förresten en het potatis – är det någorlunda nyttigt, eller i själva verket väldigt onyttigt? Jag tar inte ställning i debatten, men konstaterar att med ett GI på 30-35 (att jämföra med ett GI på 97-98 för vanligt, vitt socker) väljer jag hellre agavesirap än vanlig sirap i de små mängder jag använder när jag någongång lagar något som ska ha sirap i. Annars föredrar jag sukrin och stevia som sötningsmedel, eller ännu hellre: inget sötningsmedel alls.

Snabb jordnötsfudge
0,5 dl agavesirap (ännu mindre räcker bra, om man vill ha fudgen mindre söt)
1 dl jordnötssmör
1 dl kokosolja
2 krm vaniljpulver

Gör så här: Blanda ingredienserna i en kastrull, sätt på värmen och låt allt smälta samman. Ta kastrullen från värmen när blandningen är jämn och häll upp i en form klädd med plastfolie. För lite extra fräs: strö kakaonibs över. Ställ i kylskåp och låt stelna ett par timmar. Frys om det ska gå snabbare. Skär i bitar och förvara i kylskåp (så länge det går).

IMGP9662 - kopia

Lördagsgott, och lite blodsockervänligare!

4 reaktioner på ”Snabb jordnötsfudge

Kommentera

