Det psykiskt tyngsta

image

Det psykiskt tyngsta med diabetes typ 1 för mig är när blodsockret lägger sig på en konstant hög nivå och vägrar gå ner. Under nästan alla av de 12 timmarna på kurvan på bilden ovan (med ett blodsocker mellan 10-13 mmol/l) har jag förvisso sovit, men dygnskurvan såg nästan likadan ut (se längre ner). Under den tiden har jag skidat, ätit normalt och bra, tagit insulin, varvat ner, ökat basaldosen, gått hundpromenader, bytt infusionsset och insulin i pumpen, tagit insulin, druckit en massa vatten, tagit insulin, ökat basaldosen ännu mer, tagit ännu mer insulin. Ingen effekt på blodsockret. Nada. Niet.

Det är det psykiskt tyngsta med diabetes typ 1 för mig. När blodsockret inte samarbetar. I bakhuvudet tickar ”följdsjukdomar, följdsjukdomar” för varje värde över 10, och jag kan ingenting göra. Varför är det så här? Varför går blodsockret inte ner, trots insulin, trots god kost, trots motion? Den som det visste. Alltid är det något nytt. Den här gången tror jag mest på infektion i kroppen, men jag vet inte säkert. Det här är diabetes typ 1, den mest ologiska sjukdom jag känner till.

Hur slutade det då? Jo, som det vanligen brukar: med en störtdykning, ner till ett blodsocker på 2. Precis som om kroppen plötsligt blir mottaglig för insulinet, och bestämmer sig för att reagera på allt insulin man tryckt i sig på en gång. Jippi. Eller inte.

IMGP9711 - kopia

Eller vad då slutade, förresten? Där ljög jag. Det slutade ju naturligtvis inte där. Blodsockerkampen är ständig, den slutar aldrig. Aldrig.

16 reaktioner på ”Det psykiskt tyngsta

    1. Jag är lite osäker på vad du menar med frågan, men vanligen är jag ganska insulinkänslig. Dagar som denna är tack och lov ganska ovanliga, men de kommer ibland.

      Speciellt vid infektion i kroppen och vissa dagar i månaden (p.g.a. hormoner) finns det inte mycket jag kan göra. Du kanske har något tips, det låter så? 🙂

      Gilla

  1. Har man bra insulinkänslighet så behövs det mycket mindre mängd insulin för att få ner blodsockret. Att stress påverkar insulinkänsligheten negativt har du ju själv märkt. Vill man förbättra insulinkänsligheten så är det framförallt motion som höjer pulsen och gör dig andfådd som har effekt. Det räcker med väldigt korta stunder. Matens sammansättning har också betydelse.

    Gilla

    1. Tack för din kommentar! Som du kanske läste i inlägget skidade jag bland annat ett pass under denna kurva, så ibland är det tyvärr inte så enkelt som att pulshöjande motion hjälper, är min erfarenhet.

      Jag inte om du har läst min blogg så länge men om du går tillbaka och läser mina tidigare inlägg så ser du att jag är mycket väl medveten om matens och motionens inverkan på helhetsmåendet (dit jag även tycker insulinkänsligheten kan räknas) vid typ 1-diabetes. Kolla t.ex. kategorierna Mat och Kost samt Träning, Motion och Löpning om du vill läsa mer om min syn på detta.

      Gilla

  2. Min erfarenhet är just det – att det inte är så enkelt. Min insulinkänslighet gick åt pipan av en rad olika orsaker och det har tagit mig 10 år att söka rätt på tillräckligt mycket information för att förstå allt. Jag har laborerat en hel del och gått på många minor och att laborera är förstås inte lika lätt när man har typ 1 diabetes. Samtidigt mäter du ju ofta och kan få bekräftelse på vilka effekter du uppnår. Sedan har det inte bara betydelse vad man gör samma dag. Vid studier på insulinkänslighet så kommer förbättringen gradvis under kanske 3 månader eller 6 månader.

    Helhetsmåendet är naturligtvis viktigt men jag fick intrycket att du var bekymrad över att blodsockret inte gick ner som förväntat. Vad tror du själv att det beror på om det inte är insulinkänsligheten?

    Maria

    Gilla

    1. Tack för att du tog dig tid att svara igen, det är ett intressant ämne och du verkar veta vad du talar om. Hur länge har du haft diabetes? Har du typ 1 eller typ 2? Själv har jag i dagsläget, efter 23 år med typ 1, en ganska hygglig insulinkänslighet i vanliga fall, och jag tar mindre insulin än jag gjorde för ett tiotal år sedan, då jag ännu inte var lika medveten om en rad faktorer som jag känner till idag.

      Och jo, i det här specifika scenariot var jag bekymrad över att blodsockret inte gick ner. Jag vet ändå inte om jag skulle koppla det till insulinkänsligheten i sig, eftersom jag som sagt har ganska låga insulindoser överlag och vanligen inte har sådana här höga värden långa stunder i taget. I just det här fallet övervägde jag om det var något fel på insulinet (därav byte av infusionsset och insulin), men mest tror jag på infektion i kroppen, eventuellt kombinerat med hormoner. Inför mens får jag t.ex. oftast högre blodsockerkurvor, vilket ju är hormonellt betingat. Vet du om det finns någonting man kan göra åt det? Det är tyvärr en sak som jag inte har fått någon bukt med, om man inte vill äta t.ex. p-piller, vilket jag inte vill.

      Gilla

  3. Nu har jag läst en del av det du skrivit om mat och motion. Jag hittade inte det tidigare. Du äter ju inte mycket raffinerade kolhydrater vad jag förstår och motionerar regelbundet. Om det bara är vid enstaka tillfällen som blodsockret inte vill gå ner så kanske det inte är så skadligt. Du har ju skrivit att du är känslig för stress. Kan det möjligen vara så att du blir stressad när sockret inte går ner? Hormonernas inverkan är nog inte mycket att göra åt och jag skulle bli förvånad om det blev bättre med p-piller. Intressant att du ser en så tydlig effekt före mens. Märker du någon skillnad mellan årstiderna? Just nu har vi ju årets lägsta d-vitaminnivåer.
    En sak som motverkar stress är oxytocin.
    Jag har inte diabetes själv men dålig insulinkänslighet är ju inte bra även om man inte har diabetes.
    Maria

    Gilla

    1. Ja, jag hoppas förstås att det är så att enstaka högre värden inte kommer att påverka mig negativt med tanke på följdsjukdomar, men tyvärr tror jag att det på sikt kan vara nästan oundvikligt, baserat på den statistik jag har läst. Sen ska man förstås göra sitt bästa och man kan ju hoppas att de genetiska faktorerna är till ens fördel, men oron finns ändå alltid där för mig.

      Visst ligger det något i att jag blir lite stressad av det faktum att jag har högt blodsocker, det blir en ond cirkel. Hela förklaringen tror jag dock inte kan hittas där, det är så många faktorer som inverkar och just det där med hormoner är verkligen ett kapitel för sig. De allra flesta jag känner med typ 1-diabetes har olika insulinbehov beroende på vilken tidpunkt i månaden det är (det gäller kvinnor som menstruerar alltså). Jag har tidigare ätit p-piller och då var skillnaden inte lika stor.

      Ja, jag märker absolut en skillnad mellan årstiderna. Blodsockret är generellt lägre om somrarna och högre om vintrarna, det samma gäller insulinbehovet, jag behöver mindre i värme och mer i kyla. Jag äter D-vitamin året om men upplever ändå en stor skillnad mellan årstiderna.

      Hu kommer det sig att du vet att du har dålig insulinkänslighet fast du inte har diabetes? Har du fått det uppmätt?

      Gilla

      1. Att det svänger mindre om man äter p-piller kan jag tänka mig men hur blir det i genomsnitt? Sedan beror det nog på om det är kombi eller minipiller.
        Man får verkligen vara detektiv när man skall leta efter orsaker och det har jag också fått vara. När man inte har diabetes så blir ju insulinmängden för hög i blodet när känsligheten är för låg. Ett symptom är att fettet har en tendens att lägga sig på magen. Jag har haft många symptom och det är så komplext jag inte riktigt vet vad jag skall skriva. Jag har varit extremt känslig för fett och snabba kolhydrater och åt jag t ex svart ris och en del fett till lunchen så var jag törstig hela eftermiddagen och kände mig seg och eländig. Var det mättat fett i lunchen samtidigt som snabba kolhydrater så blev jag helt otroligt seg i många timmar efteråt. Vi åt en fisksoppa en lunch när vi var ute vid kusten och den innehöll kokta rotfrukter och tydligen också grädde vilket gjorde att jag var seg och orkeslös i 6 timmar efteråt. Min sambo kände ingenting. Det var först när jag började med intervallträning som det började släppa.
        Jag har grävt djupt i hur kroppen fungerar och har över 5000 vetenskapliga studier nerladdade. Jag skall hålla utkik efter sådant som berör diabetes typ 1. Har för mig jag såg något om orsak till komplikationer men minns inte om jag tog vara på den.
        Jag har sett att det är zink i en del insulinsorter, tror det var långtidsverkande. Har du tagit någon sort med zink i? I början mådde jag sämre om jag tog mer än 20 mikrogram d-vitamin så jag körde länge med 10. Hur mycket tar du?
        Det jag berättat är bara lite skrap på ytan men jag hoppade av karriären av hälsoskäl och skall försöka försörja mig på det jag har hittat. Därför är jag lite förtegen med en del av mina upptäckter.
        Massage kan sänka blodsockret om man gillar det. Det bildas oxytocin vid beröring och speciellt hudkontakt. Jag brukar stryka händerna över min sambos rygg innan han går till jobbet ibland när han är stressad och han känner det i kroppen ända fram till lunch. Mullbärste kan också sänka blodsockret.
        Maria

        Gilla

  4. Jag kan inte riktigt uttala mig om genomsnittet i blodsocker vid p-piller versus utan, eftersom jag hade pennor när jag åt p-piller och har pump nu, och det är många andra faktorer som har förändrats sedan dess så mitt HbA1c under de olika tidpunkterna kan därför inte riktigt jämföras ur den aspekten.

    Det skulle vara intressant att veta vad ditt blodsocker låg på i de olika situationerna du beskriver ovan. Hur ofta har du mätt blodsockret? Själv är jag ju väldigt medveten om mitt blodsocker och därför blir alla förändringar så tydliga, men även för en frisk person svänger ju blodsockret mer eller mindre (fast naturligtvis inte lika mycket som för en diabetiker) beroende på olika omständigheter.

    Jag har testat det mesta under mina år med diabetes, och hittills är det mycket lite som jag verkligen har sett en effekt av. Jag går bland annat regelbundet på massage, men märkte ingen skillnad jämfört med före jag började, inte heller före eller efter själva massagen. För helhetsmåendet är det en sak jag ändå uppskattar att göra, liksom mycket annat, även om jag inte direkt kan koppla det till förbättrad blodsockerkontroll. Det samma gäller D-vitamin, jag äter 25 mikrogram under den soligare delen av året och 100 mikrogram under vinterhalvåret. Förutom att jag har diabetes typ 1 mår jag jättebra, och jag känner mig frisk som en nötkärna, så jag har egentligen inga andra problem med måendet än just min diabetes. Det finns zinkoxid i den insulinsort jag har (bara kortverkande, eftersom jag har pump), men dels är jag ingen endokrinolog och kan inte avgöra huruvida det är bra eller dåligt för mig och dels är jag som typ 1:a utan egen insulinproduktion beroende av insulin så det finns tyvärr ingenting jag kan göra åt det.

    Jag önskar dig lycka till med din nya karriär!

    Gilla

    1. Hej!
      Vad mitt blodsocker låg på när jag blev helt bombad efter maten vet jag inte eftersom jag inte hade någon mätare då. När man inte är diabetiker så säger ju inte blodsockret så mycket om insulinkänsligheten ändå. Det första som händer är att fettet blir för högt och är kvar för länge i blodet.

      Senare skaffade jag mig en mätare eftersom jag tyckte det var intressant att se hur det påverkades och var jag låg. Då hade jag också lärt mig hur jag skulle äta för att fungera och ville inte provocera för att testa. För ett tag sedan åt jag dock popkorn i tron att det inte var så farligt men då stack blodsockret iväg. Intressant också att se vad som händer efter olika typer av motion.

      Jag köpte nya stickor för ett tag sedan men företaget informerade inte om varför dom inte skickade dom till brevlådan så jag fraktade hem dom från utlämningsstället i kyla och orsaken till att dom skickat dom till ombudet var att dom inte tålde under 4 plusgrader. Först sa dom att en timme i nollgradigt inte skadade stickorna och att mätaren larmar om stickorna är förstörda men när jag frågade abbot så sa dom att mätaren bara larmar om mätaren är för kall. Jag frågade om stickorna försämrades successivt men det svarade dom inte på. Tror du att en timme i noll grader förstört stickorna?

      Intressant att du inte märkt någon skillnad på insulinbehovet före och efter massage. Det kanske kan vara olika för olika personer och hur mycket närhet man får annars.

      När det gäller d-vitamin så pågår en del diskussioner om vad som är lämplig dos. Vad har du gått efter när du valt hur mycket du skall ta? Har du mätt någon gång?

      När du skriver ”blodsockerkontroll” menar du då enbart hur mycket insulin du behöver ta i förhållande till situationen?
      När det gäller zinken så undrade jag bara om du märkt skillnad på insulin med och utan zink men har du bara använt med zink så är det ju inte lätt att veta.

      Tack för ”lycka till”!

      Hälsningar

      Maria

      Gilla

      1. Ja, visst är det intressant att se vad som händer med blodsockret i olika situationer! Till exempel styrketräning kan höja mitt blodsocker, vilket många tycker är märkligt, men det är så för många diabetiker. Konditionsträning däremot sänker så gott som alltid mitt blodsocker, men mer eller mindre beroende på en rad faktorer. Spännande, hur som helst! Popcorn upplever jag förresten som ett av de snällare snacksen (jämfört med t.ex. chips) men det stämmer nog att blodsockret kan stiga kraftigt även av popcorn. Jag äter egentligen ganska sällan popcorn numera, men när jag gör det brukar jag ställa in en kombibolusdos, så jag tar en liten dos insulin först och sedan en dos kontinuerligt under några timmar. Det här kan man ju förstås inte göra om man inte har insulin eller om man har försämrad insulinkänslighet, men för mig med typ 1 fungerar det toppen.

        Jag har själv aldrig varit med om att stickorna skulle ha blivit förstörda, så för mig låter det märkligt att det skulle vara så. Att mätaren blir för kall har däremot hänt ganska ofta, även om jag har den inpackad väl när det är kallt. Du kanske kan reklamera stickorna, det låter ju inte som om du har gjort något fel…

        D-vitamindosen har jag bara prövat mig fram till, jag började med en mindre dos och sedan har jag också tagit lite olika doser vid olika tidpunkter under åren. Läkarna har aldrig ordinerat mig D-vitamin, men det är mycket de inte rekommenderar som jag ändå gör. Nuförtiden har jag också förstått att barn med typ 1-diabetes ofta blir rekommenderade att äta extra D-vitamin.

        Nja, med blodsockerkontroll menar jag egentligen inte alls hur mycket insulin jag behöver ta, utan hur väl kroppen svarar på vad jag gör och hur väl jag lyckas hålla värdena inom de utsatta gränserna. Om jag sen tar x enheter insulin eller y enheter spelar mindre roll i sammanhanget, bara balansen hålls. Det är blodsockerkontroll för mig.

        Gilla

  5. Skulle du vilja fortsätta diskussionen per mejl istället? Du har väl min mejladress för den var jag väl tvungen att uppge för att kunna kommentera?

    Gilla

  6. Jag har sett andra som legat på över riskfri dos d-vitamin som efter en tid fått toxiska nivåer i blodet. Det kan leda till förkalkningar av njurvägar och lungor. Den högsta riskfria dosen är enligt EU´s expertråd 50 mikrogram per dag.

    Intressant att chipsen höjer blodsockret mer än popcorn!

    Intressant också att styrketräning höjer blodsockret men inte konditionsträning. Har fått för mig att det delvis är kopplat till hur mycket man måste ta i så det kanske också spelar in hur nära taket på styrkan man ligger när man t ex springer.

    Gilla

Kommentera

