Boktips

Jag har ett tummat, gammalt exemplar av Ragnar Hanås bok Typ 1 diabetes hos barn, ungdomar och unga vuxna i min bokhylla, men det är fortfarande den bästa diabetesboken jag har stött på.

IMGP9667 - kopia

Nu finns boken dessutom i en ny upplaga med uppdaterad information, vilket är välbehövligt med tanke på att behandlingen av diabetes har moderniserats otroligt mycket under bara det senaste årtiondet. När jag insjuknade 1992 hade inget barn insulinpump (vad jag känner till åtminstone), idag får väldigt många pump redan från tidig ålder.

IMGP9675 - kopia

Boken förklarar på ett tydligt och konkret sätt vad som händer i kroppen och vad man ska beakta i olika situationer. Helt suveränt! Jag kan verkligen rekommendera den här boken för alla som lever med diabetes typ 1.

2 reaktioner på ”Boktips

  1. Frågan är inte relaterad till inlägget, men vilka gränsvärden är det du försöker hålla dig inom med blodsockret?
    Som diabetes 2:a utan annan medicinering än metformin i tablettform, har jag ingen direkt nedre gräns, eftersom risken att blodsockret sjunker för lågt är minimal (har haft svårt att få ner det till mycket under 5 på länge). Däremot ska mitt fastevärde ligga under 5,5 och efter måltid under 8,0.
    Lyckas för det mesta, men jag vet vad du menar när du säger att alla faktorer påverkar. En natt med dålig sömn t.ex. kan betyda en hel del märkligheter i mätningarna följande dag. Å andra sidan kan en god natts sömn och bra mat också betyda detsamma…

    Gilla

    1. Vad roligt att du kommenterar, visst får man fråga vad som helst vid vilket inlägg som helst! Jag försöker hålla mina blodsockervärden mellan 3 och 8 (jag har ställt in 7,8 som övre larmgräns på min CGM), men jag är absolut nöjd med värden under 10. Jag tycker egentligen också att 3 är lite lågt, men jag har oftast 3,3 som nedre larmgräns eftersom jag vanligen har ganska låga värden och skulle få bekräfta larm väldigt ofta om jag hade en högre gräns. Vid t.ex. träning brukar jag ibland höja gränsen till 3,9 eller 4,4 bara för att jag vill bli larmad lite tidigare. Egentligen skulle ett bra målvärde vara att aldrig gå under 4 för mig, men det är himla svårt…

      Gilla

Kommentera

