Applicera Dexcom med en hand

Idag tänkte jag visa hur jag gör när jag applicerar en Dexcom-sensor på min överarm, steg för steg. Det är lite krångligare att göra det själv med bara en hand (vänster dessutom, i det här fallet), men det funkar!

I det här skedet vill jag passa på att påpeka att det här är hur jag har lärt mig att göra. Om en Dexcom-representant eller diabetessköterska har lärt er något annat ska ni naturligtvis göra som de säger. Allra bäst är förstås också att ha en Dexcom-manual att följa om man är osäker. Min diabetessköterska tycker att jag kan ha sensorn på armen, istället för på magen som rekommenderas, så där kan man kanske testa sig fram lite, eller fråga någon om man är osäker.

Okej, då kör vi!

Dex0

Det är dessa två grejer som behövs: en sändare och en sensorkapsel med applikator. Den här sändaren har jag använt tidigare, så sändarens ID finns färdigt inprogrammerat i min pump. Om man använder en sändare för första gången måste man programmera in sändarens ID i pumpen före man gör allt det andra.

Först avlägsnar jag skyddspappret från sensorkapselns undersida.

Dex1

Jag har förberett mig genom att tvätta händerna och rengöra huden där jag vill ha sensorn…

Dex2

…och placerar sensorn vågrätt på armen.

Dex3

Jag slätar ut häftan så sensorn fäster ordentligt.

Dex4

Så här sitter den. Jag tar tag i applikatorn och drar säkerhetslåset rakt uppåt (det här är lite meckigt med en hand, kom ihåg att hålla applikatorn på plats så säkerhetslåset inte drar loss alltihop).

Dex5

Säkerhetslåset lossnar.

Dex6

Jag placerar två fingrar ovanför kragen på applikatorn och trycker ner den vita kolven till botten. Det hörs två klick när nålen är så långt in under huden som den ska.

Dex7

Den vita kolven är i botten, nålen är under huden. (Ibland gör det mer ont, ibland mindre, om någon undrar.)

Dex8

Jag väntar ett litet tag, och placerar sedan fingrarna under kolven…

Dex9

…och drar upp den tills det hörs två klick eller det inte går att dra längre bakåt.

Dex10

Sen klämmer jag ihop de räfflade flikarna på sändarkapselns sidor…

Dex11

…och tar loss applikatorröret.

Dex12

Därefter är det dags att fästa sändaren.

Dex13

Jag placerar sändaren i sensorkapseln och trycker fast den med hjälp av sändarspärren.

Dex15

Till sist avlägsnar jag sändarspärren genom att vrida den bort från mig.

Dex16

Tadaa! Sensorn är på plats! Nu ska jag bara starta sensorsessionen med hjälp av pumpen.

Dex17

Jag går till CGM-menyn och väljer Start/Stopp.

Dex18

Här väljer jag Starta.

Dex19

Inom kort kommer en CGM-varning upp på rutan: ”Använd alltid fingersticks-BG (blodglukos) för behandlingsbeslut och CGM kalibrering”. Jag trycker på Bekräfta.

Dex20

Texten ANT kommer upp i rutan i vänstra hörnet. Det betyder att sändaren ännu inte har fått kontakt med sensorn, så jag väntar lite…

Dex21

…och om allt har gått som det ska visas snart en ruta med blå bakgrund och en liten bit svart uppe till vänster. Det betyder att allt fungerar, kontakten är skapad! Nu är det bara att vänta två timmar, och under tiden blir den lilla blå rutan långsamt allt mer svart. När rutan är helt svart kommer pumpen att larma och vilja ha två kalibreringar (blodtest) och därefter är sensorsessionen igång som vanligt och man kan se kurvan i pumpen.

Lätt som en plätt, va? Nja, kanske inte första gången, eller ens andra eller tredje, men efter ett tiotal gånger känns proceduren till sist ganska enkel. Lycka till!

8 reaktioner på ”Applicera Dexcom med en hand

    1. Det tycker jag absolut att du ska göra! Börja på vänster arm, så får du sätta fast den med höger hand första gången, det är enklare (om man är högerhänt, men det är du visst?) 🙂

      Gilla

  1. Intressant… du satte sändaren på tvären…. har alltid blivit informerad att den ska sitta rakt nedåt när den ska sättas på armen. Har du testat den åt andra hållet och sett någon skillnad?

    Gilla

    1. Nej, men vad spännande att vi har fått så olika info! Jag har fått lära mig av min diabetessköterska att den ska vara så här, på tvären, också på armen. Jag har med andra ord aldrig testat åt andra hållet, det kanske jag borde göra för att se om det blir någon skillnad…Har du alltid din rakt nedåt på armen?

      Gilla

      1. Ja, det har jag. Och är feg på att testa nytt, då jag är rädd att tiden kanske kortas ner… du vet… man vill bara att varje sensor ska räcka så länge som möjligt eftersom man lever med hotet att inte få fler…. Hur länge håller en sensor i snitt för dig?

        Gilla

      2. Det låter mycket bekant, det där med att vilja få varje sensor att räcka så länge som möjligt. Jag har faktiskt fört bok över hur länge sensorerna har hållit (kontrollbehovet, du vet) och det har varit enligt följande den senaste tiden: 5 veckor och 6 dagar, 3 veckor, 2 veckor och 5 dagar, 5 veckor och 1 dag, 4 veckor, 5 veckor och 4 dagar, 3 veckor, 2 veckor och 4 dagar. Rekordet är 8 veckor och 3 dagar, jag fattar fortfarande inte hur den kunde hålla så länge! Hur ser genomsnittstiden ut för dig per sensor?

        Gilla

Kommentera

