Bio och popcorn

Jag gillar att gå på bio då och då. Det är någonting speciellt med att sitta i en salong och titta på film på storduk, även om man i dagens läge lika bra hade kunnat se filmen hemma. Men nej, det är inte samma sak hemma, inte alls, och ibland föredrar jag bio. Så också i onsdags, då jag såg den Oscarsbelönade filmen Spotlight. En fruktansvärd historia, som inte blir mindre fruktansvärd av att den är baserad på verkliga händelser. Verkligen en sevärd film!

20160309_171833

För mig hör bio och popcorn på något sätt ihop. Hur går det ihop med mitt blodsocker då? Tja, ibland bättre, ibland sämre. Popcorn är bättre än mycket annat onyttigt (t.ex. chips och godis) för mitt blodsocker, men det är ändå inte helt lätt att dosera insulin till popcorn eftersom blodsockerhöjningen kommer efter ett tag. Vanligen äter jag ju som ni vet ganska blodsockervänligt, men ibland gör jag undantag, och till undantagen hör popcorn vid biobesök.

Till popcorn brukar jag använda mig av funktionen kombibolus på pumpen, vilket innebär att jag ställer in en förlängd bolusdos insulin som pumpas in under x antal timmar. Det fungerar bäst för mig. Kombibolus är förresten en helt oslagbar funktion på pumpen, som man inte kommer i närheten av med insulinpennorna!

En reaktion på ”Bio och popcorn

Kommentera

