Fråga mig om diabetes

Vad säger ni, börjar det vara dags för en ny frågestund? Jag hade en för ett tag sedan, men sedan dess har många nya läsare hittat hit och det kanske finns någon som undrar någonting igen.

Så, undrar du något om diabetes, om mig eller om någonting annat som du tror att jag kanske kan svara på? Bara fråga! Det finns inga dumma frågor, allra minst om diabetes typ 1, som är en extremt komplicerat sjukdom, så känn inte att någon fråga är för dum för att ställas. Jag svarar på frågorna i ett nytt inlägg om några dagar. Ja, och jag svarar givetvis ur mitt perspektiv, men jag vågar ändå påstå att jag är ganska insatt i diabetes överlag också, så jag kan kanske hänvisa vidare ifall du undrar över något som jag inte kan svara på direkt själv.

IMGP6852 - kopia

PS. Det är flera som ställer mig frågor om diabetes också i verkligheten nuförtiden, när jag är mer öppen med min sjukdom. Jag har ingenting emot det, tvärtom, så fortsätt gärna med det. Tillsammans höjer vi kunskapsnivån om diabetes i samhället!

9 reaktioner på ”Fråga mig om diabetes

  1. Hej vår kära Maria! Jag undrar om det finns något som du är rädd för att göra, som du inte vågat prova på pga din diabetes? Något som du ännu har i tankarna att nog ändå kanske är möjligt. Du har ju överkommit en rädsla / en utmaning med att bli en aktiv löpare. Vad är din nästa utmaning?! Kram.

    Gilla

  2. Hej
    Har följt din blogg en tid nu och tycker du skriver jätte bra. Undrar om du någon gång
    struntat i att ta insulin? Hur du gör då du är på en middag och inte kan resa dig från bordet för att
    ta insulin tar du vid bordet eller hur? Kramar från en som hatar diabetes.

    Gilla

    1. Jo, absolut! Jag behöver som mest insulin framåt morgonnatten (googla diabetes och gryningsfenomenet, det är ett allmänt fenomen) och på morgonsidan och förmiddagen, mindre mot eftermiddagen och kvällen.

      Gilla

  3. Intressant! Gryningsfenomenet känner jag till men när det gäller icke diabetiker så påstår en del att man tål kolhydrater bättre på morgonen och sämre på kvällen men jag är skeptisk. Jag tror att även icke-diabetiker kan vara känsligare på morgonen. Även om man inte kan jämföra rakt av så kan man lära sig en del av hur det funkar för en person med diabetes typ 1.

    Jag har läst om en del experiment där man gett ettor speciellt kolhydrater på kvällen för att minska gryningseffekten eller en förfrukost med soja på morgonen för att minska reaktionen.

    Jag antar att du menar insulin i förhållande till antalet gram kolhydrater?

    Gilla

    1. Jo, jag menar även insulin i förhållande till gram kolhydrater, men också basaldosen (d.v.s. den dos som pumpas in kontinuerligt med insulinpumpen, och som är oberoende av födointag).

      Gilla

Kommentera

