Strunta i att ta insulin?

Det börjar vara dags att svara på de frågor jag fick i frågestunden, och den här gången tänkte jag att jag svarar i tre olika inlägg, så att det blir lite mer utförliga svar. Är ni med på det? Okej! Här kommer Mias fråga:

Hej
Har följt din blogg en tid nu och tycker du skriver jätte bra. Undrar om du någon gång struntat i att ta insulin? Hur du gör då du är på en middag och inte kan resa dig från bordet för att ta insulin tar du vid bordet eller hur? Kramar från en som hatar diabetes.

Hej Mia! Vad roligt att höra att du följer min blogg, och tack för de vänliga orden, de värmer verkligen! Svaret på frågan om jag har struntat i att ta insulin är tyvärr ja. Eller inte direkt så att jag har tänkt att ”äh, nu tänker jag inte ta insulin” utan snarare så att jag har skjutit upp det och tagit mycket senare än jag borde. Det har faktiskt varit vanligast just om jag varit på middagar och känt att jag inte kan resa mig från bordet och kanske haft en klänning eller något som jag inte har kunnat dra upp för att ta insulin.

Nu när jag har pump är det mycket enklare, jag plockar alltid upp pumpen och doserar insulin direkt. För det mesta märker ingen det ens, eller så tror de att jag knappar på en mobil eller något. När jag hade pennor blev det oftast så att jag väntade tills jag kunde gå undan och ta insulin, men mot slutet av min tid med pennor blev jag lite mer öppen med att jag har diabetes och då hände det att jag också tog insulinet vid bordet. Det var faktiskt aldrig någon som sa något negativt, men jag tyckte alltid att det var hemskt.

Kram tillbaka! Jag hatar också diabetes ibland, det tycker jag man måste få göra för det är en otroligt tung sjukdom och vi som lever med den är hjältar hela bunten!

IMGP7173 - kopia

2 reaktioner på ”Strunta i att ta insulin?

  1. Vill bara som mamma säga att det var just det man var rädd för, att inte barnet tar sitt insulin, och inte vill visa att hon är diabetiker.

    Gilla

    1. Det förstår man, och det måste ju nästan vara det värsta att inte kunna påverka det. Som diabetiker (barn eller inte) har man ju ändå själv valet, medan en förälder trots allt kan göra väldigt lite åt vad barnet/tonåringen gör.

      Gilla

Kommentera

