Diabetesförebilder

Idag kommer mina svar på Annas frågor från frågestunden. Anna ställde följande frågor:

Har någon annan i din släkt typ 1?

Har du några ”diabetesförebilder”? Personer med typ 1 alltså.

Tack för dina frågor, Anna! Nej, ingen annan i min släkt har (hittills, och så hoppas jag att det ska få förbli) typ 1, men både min pappa och min morfar har typ 2.

Jag har faktiskt många diabetesförebilder. Jag har haft turen att alltid omges av personer med typ 1, och även om jag periodvis har känt mig mer eller mindre ensam med min egen diabetes har jag alltid vetat att det finns andra som har diabetes typ 1. När jag insjuknade som 9-åring fanns redan en typ 1:a i min klass, Hanna, som hade haft diabetes sedan hon var 2 år. Vi talade nästan aldrig om diabetes, men det var ändå någon slags trygghet att veta att hon fanns där. Idag bor Hanna i Schweiz men vi har kontakt och pratar mer diabetes än under alla år vi bodde i samma stad. Hanna är en otroligt stark person, som har gått sin egen väg och nu hjälper andra med diabetes att må bättre.

En annan förebild jag har är en kvinna jag aldrig har träffat, men som jag följer via hennes blogg: Josefin Palmén. Josefin fick diabetes typ 1 som 36-åring, efter ett liv som långdistanslöpare och aktivt tränande människa. När hon fick diabetes ställdes hon inför ett vägval: skulle hon tvingas sluta träna aktivt, eller fortsätta, med allt vad det innebär. Josefin valde det senare, och blev en inspiration för mig och många andra diabetiker. Jag kan tacka Josefin för att jag hittade till träningslägret Type 1 Camp på Selma Spa i Värmland, och för att jag idag har en Animas vibe insulinpump.

På träningslägret i Sunne träffade jag en annan förebild, Kirsti. Hon har haft diabetes typ 1 sedan hon var liten, men har aldrig låtit sjukdomen hindra henne. På lägret berättade Kirsti att hon bland annat har sprungit ett maratonlopp i Afrika, och hon har ständigt nya utmaningar framför sig. Jag är så otroligt imponerad av henne!

En av mina förebilder är också Diabetesia. Knappt 10 år yngre än jag gör Sofia Larsson-Stern allt det jag också borde ha gjort, men aldrig vågade göra i den åldern. Hon sprider kunskap om diabetes och jobbar aktivt för en mer öppen diabetes. En stor eloge till Diabetesia!

Sedan har jag också flera förebilder bland mina kamratstödspersoner Sockertopparna. Vanliga typ 1-diabetiker, som dagligen slåss mot, och med, diabetes typ 1. Som har trotsat sin diabetes och vågat skaffa barn och familj och lever med heltidsjobb, fritidsaktiviteter och vardagsruljans, samtidigt som de utkämpar den dagliga blodsockerkampen, ofta utan att någon utomstående ens märker det. Ni är mina förebilder allihop!

12250071_10153311020312252_5227922715750220274_n
Foto: Nina Nordström
Bilden är från världsdiabetesdagen 2015, då Sockertopparna träffades och firade tillsammans. Vi imiterar den blå ringen, världsdiabetesdagens symbol.

Kommentera

