Sockerfri memma

IMGP0095 - kopia

Memma, den traditionella finska påskefterrätten – är den påskbordets fasa eller höjdpunkt?

För mig är memma en höjdpunkt. Det är förmodligen någonting jag har vant mig vid eftersom jag är uppvuxen med memma på påsken. Liksom risgrynsgröt till jul vill jag helst inte vara utan memma till påsk, även om memman är en riktig blodsockerfiende för mig. Blodsockerhöjningen blir oberäknelig på grund av rågen, malten och de långsamma fibrena, och det är extremt svårt att veta när höjningen kommer, och hur långvarig den blir. Är det då värt det? Tja, kanske en gång per år. Jag resonerar som så, att om memman är min enda last under påskhelgen, så må det vara hänt. Jag skippar allt påskgodis och unnar mig ”riktig” mat istället. Och så memma, då.

IMGP0098 - kopia

Jag köper alltid memma utan tillsatt socker, men kolhydratsinnehållet är ändå 28 gram kolhydrater per 100 gram (att jämföra med sockrad memma, som har ca 30 gram kolhydrater per 100 gram). Kolhydratsmässigt är det alltså ungefär det samma om man äter memma utan tillsatt socker eller memma med socker och sirap i, men jag föredrar (som ni vet) produkter utan socker, om det finns.

IMGP0102 - kopia

Jag äter min memma med helfet grädde på. En delikatess, om ni frågar mig! (Andra skulle svara att det smakar bäver.) Vad tycker ni andra (som har smakat) om memma?

5 reaktioner på ”Sockerfri memma

  1. Min omtänksamma mamma hade hittat den här ekologiska osockrade memman och köpt till mig i påsk. Precis som du skriver, så skilde ju inte kolhydratinnehållet så mycket från den vanliga sen när jag började läsa det finstilta… Men smaken var det inget fel på, mycket grädde till bara 🙂

    Gilla

    1. Ja, exakt – man tror ju lätt att allt sockerfritt ska vara bättre för diabetiker, men så är det tyvärr inte alls. Men vad snällt av din mamma, det är ju tanken som räknas! Och jag håller med om att det var gott med rejält med grädde till 😊

      Gilla

Kommentera

