Glad påsk!

IMGP0045 - kopia

Snart flyger små (och större) häxor till Blåkulla, om de inte redan har hittat fram! De som tittar förbi hos mig får inte godis med socker, utan…

IMGP0028 - kopia

…riktiga hönsägg! Nej, jag bara skojar. De får…

IMGP0036 - kopia

…ett alternativ utan tillsatt socker: fruktstänger och russin. Det här höjer blodsockret nästan lika mycket som vitt socker för en diabetiker, men jag tycker ändå att det känns som ett bättre alternativ att bjuda barn på.

Hur ska man då tänka om man har ett barn med diabetes? Tja, alla gör olika. När jag var liten var socker fullständigt uteslutet – inte en chans att jag skulle ha fått äta något med socker i. Nuförtiden är det inte så strikt, och alla föräldrar får avgöra hur de gör med sina diabetesbarn. På sätt och vis kan jag tycka att det är helt okej att man som barn med diabetes får några godisbitar (eller vad man nu tycker är gott) vid speciella tillfällen, bara man möter upp med insulin till. Alltid fungerar det inte, och alla diabetiker reagerar olika. Man måste väga fördelarna och nackdelarna mot varandra (och förstås kolla vad barnets läkare säger om saken).

Om jag skulle ha ett barn med (eller utan) diabetes typ 1 skulle jag i första hand försöka hitta alternativ till godis med socker. Ett påskägg med lite ätbart och så något annat: en liten bok eller leksak, tycker jag personligen är ett jättebra alternativ.

IMGP0046 - kopia

En liten leksaksfigur, en minibok, en fruktstång, tuggummi och en miniask russin. Det är vad mina närmaste små häxor ska få när de flyger in här.

Glad påsk, allihop!

5 reaktioner på ”Glad påsk!

  1. Våra påskhäxor hälsar tusen tack för de fina de fick idag – både av dig och dina föräldrar! ❤ Det var spännande att komma hem och undersöka det nya… Kassarna varit i användning hela dagen!

    Gilla

Kommentera

