Memma-experimentet

När jag åt memma för några dagar sedan fick jag stå ut med en blodsockerhöjning som hette duga: den höll i sig flera timmar, trots att jag doserade mycket mer insulin än jag borde behöva.

Memma är en förrädisk jäkel för mitt blodsocker, men skam den som ger sig! Eftersom jag såg att blodsockerhöjningen var ganska jämn senast, fick jag för mig att memma borde vara utmärkt som laddning före ett långpass löpning. Sagt och gjort, jag åt en måltid och en rejäl portion memma till efterrätt, och när blodsockerhöjningen satte i stack jag ut på ett långpass.

Och titta, vilken fin kurva jag fick under passet! Ja, vad bra, det här fungerade ju! Ha. Ha. Ha. Nej du, sa Herr Mellitus, och lät mig få äta upp mina glada utrop med besked.


Först en höjning, sedan en till och därefter ett störtras ner till ett värde på 2, i sådan fart att sensorn tappade kontakten under raset. (Den första toppen på morgonen kom sig av att pumpnålen träffade ett blodkärl och blödde så mycket att insulinet inte kom in. Kul, det också. Inte!)

”Dosera insulin efter vad du äter”-principen är förvisso bra, men den fungerar inte på alla maträtter, och inte på alla diabetiker. Jag vet varför jag vanligen äter blodsockervänligt, om man säger så. Jösses, vilken pärs!

Memma – Maria, 1 – 0. Tur att det är ett helt år till nästa påsk…

18 reaktioner på ”Memma-experimentet

  1. Jag misstänker att grädden kan vara boven när det gäller den långdragna blodsockerkurvan som kräver extra insulin.

    Gilla

    1. Jo, så är det möjligen, men jag är lite tveksam till det som enda förklaring. Grädde förlänger visserligen blodsockerhöjningen, men i alla andra sammanhang då jag äter grädde fungerar det närmast positivt, d.v.s. som en uppbromsande faktor för blodsockerhöjningen. Själva höjningen i det här fallet kommer nog av memman, men att den blir så långdragen beror också på att memma är så rikt på fiber och upptas långsamt i blodet. Sen kanske grädden gör sitt för att förlänga processen, men själva blodsockerhöjningen beror nog på memman.

      Jag får kanske testa utan grädde nästa påsk! Nu känns det mest om om jag vill hålla mig ifrån memma ett bra tag framöver 😉

      Gilla

  2. Du skrev att du åt den till efterrätt så vad du åt som huvudmåltid är ju också intressant i sammanhanget. Speciellt som du skriver att det fungerade bättre förra gången du åt memma till efterrätt om jag nu förstod det rätt.

    Fett i allmänhet och mättat fett i synnerhet tillsammans med kolhydratrik mat är annars något som brukar ställa till problem för mig. Dosen har förstås också betydelse. Har du räknat på hur många kcal den där portionen memma faktiskt innehåller? Plus maten innan.

    Hur många procent extra insulin tog du?

    Jag tycker det här är jätteintressant även om jag inte är diabetiker. Det berättar mycket om hur kroppen fungerar.

    Gilla

    1. Nja, det fungerade inte direkt bättre första gången jag åt memma i år, den stora skillnaden var att höjningen var konstant då – istället för att det blev en sådan bergochdalbana som det blev efter träningspasset. Allt jag åt till är sådant jag vanligen äter utan problem, så jag kopplar problemen till memman. Jag räknar inte kcal, bara kolhydrater, så jag vet tyvärr inte vad memma-portionen innehöll i kcal.

      Det är roligt om det här kan intressera någon, själv är jag egentligen inte ett dugg intresserad och skulle gärna se att jag kunde äta mer avslappnat och slapp fundera över sånt här 😉

      Gilla

      1. Hur kroppen reagerar beror ju också på det totala energiintaget. Vanlig mat + en stor portion memma med helfet grädde borde ha blivit väldigt mycket energi tillsammans. Jag hade garanterat blivit helt bombad efter en sådan måltid så om du inte kände dig trött och seg efteråt så kanske extra insulin skulle ha hjälpt mig med. Jag har ju undrat vad det är som orsakar den där tröttheten när jag ätit mat med för mycket energi. Händer ibland när jag äter på restaurang eftersom dom har smugit in fett som jag inte märker innan det är för sent. Kroppen känns då som att dra runt på en säck potäter…

        Hade du ätit hälften så mycket av både mat och memma så hade du troligen fått ett helt annat resultat.

        Gilla

      2. Ja, det är klart att jag hade fått ett helt annat resultat om jag hade ätit hälften så mycket, men då hade jag också doserat hälften så mycket insulin till.

        Gilla

  3. Om du hade ätit samma mängd kolhydrater men inget fett så hade du också fått ett helt annat resultat. Den totala energimängden har betydelse för insulinbehovet. Inte bara kolhydratmängden.

    Gilla

    1. Ja, fast jag tar ju insulin baserat på hur mycket kolhydrater jag äter. Hur menar du annars att jag skulle veta hur mycket insulin jag ska ta? De flesta typ 1:or jag känner kolhydraträknar och doserar insulin enligt kolhydratintag, det är så vi får lära oss att göra av läkare och dietister 😊

      Gilla

  4. Medan jag väntade på ditt svar så gjorde jag en sökning och hittade det här.
    ”Många diabetespatienter beräknar mängden kolhydrater på tallriken och anpassar insulindosen efter det. Men, det är mer komplicerat än så enligt en liten amerikansk studie på typ 1 diabetiker. Den visar att också fettet i måltiden påverkar blodsockret och kravet på insulindos.”
    http://diabetesportalen.se/arkiv-foer-nyheter/fettrika-maaltider-kraever-stoerre-insulindos/

    Gilla

    1. Studien, eller du, besvarar fortfarande inte frågan om hur man ska dosera insulin till fett? Sen är det ett faktum att stora mängder kolhydrater i kombination med fett inte är speciellt bra för mitt blodsocker, men det är inte enbart kolhydrater (utan fett) heller. Det är alltså fortfarande memman som är problemet i det här fallet. Jag kan äta bara grädde utan att det påverkar mitt blodsocker alls, men det samma skulle jag aldrig kunna göra med memma.

      Gilla

  5. Jag kan hjälpa dig att reda ut det men jag vet inte om jag vill göra det öppet på nätet. Måste fundera på det. Jag är lite rädd om min surt förvärvade kunskap som jag skall försöka leva på framöver. På nätet kan saker sprida sig så att det jag kämpat i 8 år för att lära mig blir allmänt känt.

    Gilla

Kommentera

