”Jag är gravid”

Jag är så glad! Ni känner kanske igen känslan när man får höra de där tre orden: ”Jag är gravid”, och verkligen känner att man glädjs med den som säger dem. Häromveckan fick jag höra dem av en person som står mig nära, och det är så roligt!

IMGP4923

En ny liten människa att pyssla och handarbeta till. Det ser jag fram emot! 

Själv är jag alltså inte gravid. Ni får förlåta mig för den något missvisande rubriken, men den passar kanske in under dagens tema: första april. Hehe.

För kvinnor med diabetes typ 1 är graviditeter mer riskfyllda än för friska personer, både för mamman och för barnet. Nuförtiden avråds man vanligen inte från att skaffa barn fast man har diabetes, men jag (och förmodligen många andra med diabetes) har från en tidig ålder fått höra hur viktigt det är att inte bli oplanerat gravid, och hur stora risker en graviditet kan innebära för typ 1-diabetiker. Så är det naturligtvis också, men ibland önskar jag att man från sjukvårdens sida kunde fokusera lite mer på annat än riskerna.

Mer om diabetes och graviditet hittas bland annat på Diabeteshandboken. Genom att googla hittar man också till bloggar skrivna av gravida diabetiker, eller diabetiker som har fött barn. Det kan vara en bra motvikt ibland, eftersom den medicinska litteraturen ofta (naturligt nog, kanske) fokuserar mycket på allt som kan gå fel och på allt det negativa med en graviditet för typ 1-diabetiker.

En reaktion på ””Jag är gravid”

Kommentera

