Kolhydraträkning

Det är många faktorer som påverkar blodsockret för en typ 1-diabetiker. Väder och vind, humör, mående, allmäntillstånd och mycket, mycket annat kan göra att blodsockret stiger eller sjunker.

Någonting som påverkar blodsockret mycket är naturligtvis också vad man äter. För att underlätta doseringen av insulin åtminstone lite grann rekommenderas vanligen kolhydraträkning för typ 1-diabetiker. Det innebär att man räknar ut kolhydratinnehållet i det man äter, och doserar insulin enligt de kvoter man har fått uträknade av sitt diabetesteam.

IMGP0263 - kopia

Min digitala köksvåg – ett oumbärligt verktyg vid kolhydraträkning

Jag kolhydraträknar inte nitiskt, men jag har en ganska bra uppfattning om hur mycket kolhydrater olika livsmedel innehåller. Själv har jag på senare år valt att äta så blodsockervänligt som möjligt, vilket i mitt fall bland annat innebär att jag inte äter snabba kolhydrater och helst väljer mat med lite kolhydrater i. Att tänka på det glykemiska indexet (GI) underlättar också vid doseringen av insulin, och om man har pump kan man använda sig av funktionen kombibolus eller basalhöjning  och -minskning för att parera blodsockerhöjningen bättre.

Nuförtiden finns det en massa hjälpmedel vid kolhydraträkning, och bland annat appen DiabetesGuru lär vara omtyckt av många med diabetes. Själv är jag lite old school och kör fortfarande med mina anteckningsböcker.

Hur ska man då göra för att få fram kolhydratinnehållet i en produkt? På Diabit.se finns en lathund med kolhydratinnehållet i olika produkter, och en beskrivning av hur man räknar ut innehållet. Så här står det i Diabits kolhydratsguide:

 Man hittar livsmedlets kolhydratinnehåll under rubriken näringsvärde/näringsinnehåll på förpackningen. Detta anges per 100 g livsmedel. Så här kan du räkna ut kolhydratinnehållet i t.ex. en brödskiva:

1. Brödskivan väger: 35 g
2. Näringsvärde: Kolhydrater 41 g/100 g
3. Dividera 41/100 = 0,41. Alltså innehåller 1 g bröd 0,41 g kolhydrater.
4. Multiplicera 0,41 med brödskivans vikt: 0,41 x 35 g = 14,35
5. Brödskivan innehåller ca 14 g kolhydrater.

När man har räknat ut kolhydratinnehållet i en produkt måste man veta hur mycket insulin man behöver till ett visst antal kolhydrater. Vidare behöver man veta om kolhydraterna i produkten är snabba eller långsamma, och om produkten innehåller någonting som kan förlänga blodsockerhöjningen, vilket t.ex. fett gör.

Man måste naturligtvis också ta i beaktande alla de andra faktorerna när man doserar insulin till en maträtt, så som vad blodsockervärdet är just då, vad man ska göra efteråt, vad man har gjort före, om man kanske har en infektion i kroppen, om man ska ha mens o.s.v. Det är en hel vetenskap, som ni ser.

Det är den eviga blodsockerkampen, som alla med diabetes typ 1 känner till.

6 reaktioner på ”Kolhydraträkning

    1. Det komiska är att jag alltid har tyckt minst om matematik av alla ämnen i skolan, och så råkar jag ut för den här sjukdomen 😉 Så det är väl si så där med matematiken, men jag är ganska bra på att analysera allt runt omkring, så det kompenserar väl! Roligt att du läser, och att du dessutom tycker att det är givande! 😊

      Liked by 1 person

    1. Jo, man skulle tycka att man borde vara det – själv är jag egentligen ganska usel på all matematik hehe 😉 Analysdelen däremot: att planera, förutse och tolka allt runt omkring är jag ganska bra på!
      Turkos våg med vita bollar låter också jättefint! Passar säkert bra in i ert nya kök, låter det som! 🙂

      Gilla

Kommentera

