Braheloppet

P1040824 - kopia

På Braheloppet 2015 behövdes en varm dunjacka före start. Ska vi få varmare väder i år, tro? 

På söndag är det dags för det första loppet för säsongen för min del, Braheloppet i Åbo. Jag är lite orolig för huruvida mitt löparknä ska klara loppet eftersom jag fortfarande har känningar av det, speciellt vid längre sträckor.

Som typ 1-diabetiker är min största oro ändå hur mitt blodsocker ska bete sig. Jag brukar få en blodsockerhöjning på grund av adrenalin före varje lopp jag springer, oavsett vad jag gör innan. Sedan är risken stor för låga blodsockervärden, när adrenalinruschen släpper.

Lopp är utmanande för mitt blodsocker, så är det bara. För mig är det ändå värt att ha svängiga blodsockervärden i samband med lopp. Alternativet skulle väl vara att alltid vara i de trygga hemknutarna och att aldrig utmana mig själv, men vad är det för liv egentligen? Nej, då gör jag hellre saker jag verkligen vill göra och har ett lite sämre blodsocker ibland, så länge jag gör mitt bästa och försöker ha en rimlig blodsockerkontroll, efter de förutsättningar jag har.

Min diabetes sätter ständigt käppar i hjulet för mig. Den placerar ut hinder i min livsbana, den lägger krokben för mig. Jag får hela tiden plocka bort käpparna och hoppa över hindren och resa mig upp. Igen och igen och igen. Så enkelt, och samtidigt så svårt.

Kommentera

