Att vara på helspänn

Känn efter, hur känns det i kroppen? Känner du dig lite svag, lite extra svettig, löper tankeverksamheten inte riktigt som den brukar, anar du en antydning till darrningar i händerna? Känn efter riktigt, riktigt noga. Om du inte gör det, om du inte ständigt är på din vakt, kan du riskera att få en allvarlig hypoglykemi.

Så ser vardagen ut för mig, och för många andra typ 1-diabetiker. Vi måste ständigt vara på helspänn, ständigt lyssna på kroppens signaler. Om vi inte gör det riskerar vi att hamna i insulinchock, vi riskerar att dö. Ja, så dramatiskt är det faktiskt. 2-4% av alla dödsfall bland unga, i övrigt friska, typ 1-diabetiker kan härledas enbart till hypoglykemi, enligt en av mina läkare. Det kanske inte låter så mycket, men det är ändå 2-4% för många. Varje dödsfall på grund av hypoglykemi är ett dödsfall för mycket.

Hur kan vi minska på den ständiga oron? Hur kan vi underlätta livet för personer med diabetes, som riskerar allvarliga konsekvenser på grund av hypoglykemier? Hur kan vi förbättra livskvaliteten för dessa personer, samtidigt som vi på sikt förebygger följdsjukdomar? Jo, genom att låta alla som vill få tillgång till de medicintekniska hjälpmedel som finns idag.

När jag startar min CGM (continuous glucose monitoring) drar jag en lättnadens suck inombords. Då kan jag slappna av lite, lite grann, eftersom min sensor larmar mig när mitt blodsocker sjunker för lågt. Med min CGM kan jag koppla av lite, lite grann, och leva – istället för att bara överleva.

maria-for-webb
Foto: Anja Kuusisto
En reaktion på ”Att vara på helspänn

Kommentera

