Tävlingsrapport: Braheloppet 2016

Nå, hur gick det nu med allt på loppet: löparknät, blodsockret, måendet? Det gick bra! Inte som jag hade tänkt mig (när gör det det med diabetes typ 1?!) men ändå bra.

P1050166 - kopia

I år regnade det på Braheloppet. Det var inte lika kallt som ifjol, men dunjackan kom ändå väl till pass före loppet.

Jag började morgonen som vanligt, med plan A. Den vanliga basalminskningen och energiladdningen, som planerat. Väl på tävlingsplatsen väntade jag på adrenalinruschen och blodsockerhöjningen, som brukar komma…men som den här gången inte kom!

Dags för plan B, då. Plan A skulle ha varit att fylla på med energi en halv timme in på loppet, men nu fick plan B vara att fylla på med energi före loppet istället, eftersom blodsockerhöjningen aldrig kom. Den kom istället ungefär i mitten av loppet, då blodsockret började stiga med en pil snett uppåt. Då tog jag till plan C, och tog en pyttedos insulin, eftersom jag började känna mig lite seg, så där som man kan känna sig som diabetiker när blodsockret stiger.

P1050180

Startfältet drar iväg. Jag i min favortifärg lila, med de stora vita hörlurarna på knoppen. 

Jag spurtade i mål med ett stabilt, men lite för högt blodsocker, och en i övrigt frisk kropp. Jag hade lite känningar av löparknät, men absolut inte så det gjorde ont under loppet. Min sluttid blev 43 sekunder långsammare än ifjol, men det får jag intala mig att är helt rimligt, med tanke på att jag inte har sprungit lika mycket i år på grund av löparknät.

P1050183

Slutspurten in i mål. Här var blodsockret kring 10, och det kändes helt okej.

Jag sprang i mitt AnnaPS-linne, och den här gången hade jag pumpen i den ena fickan och telefonen i den andra. Det var verkligen oslagbart! Tidigare har jag haft telefonen i en magväska, men i AnnaPS-linnet var den mindre i vägen. Jag hade också magväskan med mig, fylld med extra energi i form av russin och glukostabletter. Jag kör ju, som ni vet, på principen ”hellre för mycket än för lite”.

P1050204 - kopia

Dags att ta en ordentlig titt på CGM-kurvan efter loppet. Pumpen låg tryggt i mitt AnnaPS-linne under loppet, men jag kunde lätt plocka upp den och kolla kurvan också under loppet. 

Det var årets första lopp för min del, det. En bra start på säsongen, bättre än jag hade väntat mig. Efteråt fick jag ordentligt ont i löparknät, men jag får väl helt enkelt fortsätta stretcha och bygga upp styrkan i kroppen, så kanske det ger sig. Blodsockermässigt låg mina värden mellan 8-10 under loppet, och det får mycket väl godkänt av mig.

En sak är klar, och det är att utan min insulinpump och CGM skulle jag aldrig ha kunnat genomföra loppet med så här bra blodsockervärden. Att kunna ta upp pumpen och kolla blodsockerkurvan, och vid behov fylla på med energi eller insulin, möjliggör för mig att må så bra som möjligt och kunna leva mitt liv fullt ut.

8 reaktioner på ”Tävlingsrapport: Braheloppet 2016

    1. Jo, det var verkligen riktigt roligt! Vädret var egentligen inte så farligt, det duggade bara lite under själva loppet och jag tycker bättre om lite kallare väder att springa i så för mig var det ganska bra förutsättningar, så där vädermässigt 🙂

      Gilla

Kommentera

