Lånepump

Jag är snart på väg på en resa, och som Animas vibe-pumpanvändare har jag förmånen att få låna en reservpump att ta med mig, som en extra säkerhet ifall min egen pump av någon anledning slutar fungera. En otrolig trygghet för mig, som inte har använt insulinpennor på några år, och har helt andra doser än jag hade före pumpen. Att börja ställa in insulindoserna med pennor skulle kunna förstöra hela resan.

IMGP0316 - kopia

I Finland är det Pharmanova som har hand om Animas produkter, och via Pharmanovas webbsidor kan man enkelt fylla i en blankett (på finska) för att beställa en lånepump inför sin resa. Kom ihåg att vara ute i god tid och kontakta Pharmanova minst två veckor före resan, och räkna med att efterfrågan på lånepumparna är större under högsäsong. I Sverige erbjuder Rubin medical samma service för sina användare.

IMGP0333 - kopia

Tänk på att lånepumpen inte är försäkrad, så kolla upp att din egen försäkring täcker kostnaderna, ifall något skulle hända med lånepumpen under resan. Lånepumpen får man ha max två veckor, sedan ska den returneras, så någon annan pumpbehandlad diabetiker kan få låna den. En helt okej deal, tycker jag!

4 reaktioner på ”Lånepump

  1. Spännande med resa 🙂 Och inte alls så tokig extra-service importören/tillverkaren erbjuder!

    Har hamnat börja använda insulinpenna själv nu och ja – det är inte helt enkelt för en nybörjare. Den där nålen är så liten att jag knappt känner av den, med följden att när jag flyttade blicken för att se att alla enheter gått in flyttade jag omedvetet lite på handen, nålen gled ut, jag fick en liten rispa på låret och en del insulin läckte ut 😣
    Nåja, det är långtidsverkande insulin, så ingen panik. Men jobbigt att vara tvungen att vänta tills imorgon innan jag får chansen öva mig på nytt.

    Gilla

Kommentera

