Gästbloggar på Bättre hälsa

Jag har ju skrivit om att jag har en del större och mindre diabetesrelaterade projekt på gång. Nu kan jag kruxa av ett av dessa från min lista! Jag har nämligen blivit intervjuad av Sandra Jönsson på Bättre hälsa, där jag också har skrivit ett gästinlägg om min diabetes.

Klicka in er på Bättre hälsa och läs Sandras reportage om mig, samt mitt gästinlägg! Nedan ett kort utdrag ur mitt inlägg ”Du är ju inte…tjock?” – fördomar och förutfattade meningar om diabetes typ 1:

”Har du diabetes? Men du är ju inte… tjock?”. Under mina snart 24 år med diabetes typ 1 har jag ibland fått förvånade blickar, eller rentav rakt uttalade frågor från omgivningen när det har framkommit att jag har diabetes. Ja – jag har diabetes typ 1. Nej – jag fick inte diabetes typ 1 på grund av min vikt (som för övrigt alltid har varit fullständigt normal). Och ja – jag tycker att det är lite jobbigt att behöva bli bemött med sådana frågor.

Hela gästinlägget (klick!) hittas på Bättre hälsa, där ni bland annat kan läsa om vilka fördomar om diabetes jag stötte på som barn, och vilka jag möter idag.

image
Foto: Maija Arosuo
En reaktion på ”Gästbloggar på Bättre hälsa

Kommentera

