”Det är individuellt”

Efter vistelsen i Karlstad var det dags för mig att åka till Selma Spa i Sunne. Vilket ställe! Selma Spa är Sveriges första spa, anno 1991, och är otroligt vackert beläget vid Sundsbergsområdet med motionsslingor och möjlighet till friluftsliv direkt utanför dörren.

IMGP0457 - kopia

Selma Spa renoveras för tillfället, de bygger bland annat en gigantisk takterrass. Utsikten från den kommer nog att bli fenomenalt ståtlig.

IMGP0435 - kopia

Utsikten från mitt rum gick inte heller av för hackor…

IMGP0463 - kopia

…speciellt inte på morgonen. Det var otroligt vackert när den disiga morgonluften hängde över skogen i fjärran.

IMGP0476 - kopia

Här inne låg jag och myste i den sköna hotellsängen, medan solen steg upp utanför fönstret.

Eller nåja – egentligen blev det inte mycket sängliggande, eftersom vi hade ett fullbokat schema under helgen. Det var ett tjugotal typ 1-diabetiker på plats, den ena mer inspirerande än den andra. Det var verkligen otroligt fascinerande att få träffa alla och höra om cykelturer i Tanzania, bergsklättrande och bestigande av Kilimanjaro, skidåkning över Finland (från svenska gränsen rakt över till den ryska) och maraton i Afrika. På många i det här gänget stämde verkligen mitt eget motto ”I can do anything except make insulin”.

Vi fick också ta del av resultaten från de tidigare lägrens studier, och som vanligt fick jag med mig en hel del nya insikter och inspiration till hur jag kan ta hand om min egen diabetes på bästa sätt samtidigt som jag tränar och är aktiv.

Någonting som blev väldigt tydligt under lägret var hur otroligt individuell typ 1-diabetes är som sjukdom. Där en bara kan göra på ett sätt, kan en annan bara göra på ett annat. Fascinerande, och komplicerat. Inte att undra på att det kan vara så svårt för sjukvården att ge råd, när alla är så otroligt olika. Det är kanske också nyttigt att inse ibland, när man grämer sig över att sjukvården inte kan hjälpa en och ge individuella råd.

En reaktion på ””Det är individuellt”

Kommentera

