Sockerfritt på Mother

På hemresan från lägret i Sunne hade jag passat på att boka in en extra dag i Stockholm, då jag förutom att ha ett möte om ett spännande projekt som jag ska medverka i (jag lovar att berätta mer snart!) gjorde precis vad som föll mig in.

En sak som föll mig in var att besöka Mother, en restaurang som jag hade fått tips om på förhand (tusen tack, Nancy!). Mother serverar mat som är gjord utifrån ett hållbarhetsperspektiv med större omtanke kring djur, växtliv och människa, som de själva säger. Rätterna innehåller inget vitt socker – bingo för mig!

Jag beställde in en chiapudding med mangosås och lite frukt och bär samt kallpressad morots- och gurkmejajuice. Väldigt, väldigt gott! Chiapuddingen var len och krämig, verkligen i en kategori för sig.

En sak jag som typ 1-diabetiker verkligen kan sakna, inte bara på Mother utan överallt när man äter ute, är innehållsförteckningar. Tänk vad himla smidigt det skulle vara om man kunde se vilka ingredienser en produkt innehåller. Om man dessutom kunde få en kolhydratsförteckning skulle det verkligen underlätta mitt liv med diabetes otroligt mycket. Som det är nu är något av det svåraste jag gör faktiskt att äta ute. Kanske något för café- och restaurangvärlden att vidareutveckla?

20160425_142523 - kopia

Det bästa med Mother måste väl nästan vara att allt känns så nyttigt och låter så gott – man kan liksom inte välja fel i menyn, känns det som. Nu väntar jag bara på att ett liknande koncept kommer till Finland!

2 reaktioner på ”Sockerfritt på Mother

Kommentera

