”Pekfingret behöver du om du blir blind”

Jag väljer ofta att ha en positiv framtoning och inställning till min diabetes, inte minst här på bloggen. Mitt motto ”I can do anything except make insulin” är nästan lite prutthurtigt: det får det att låta väldigt lätt att ha diabetes typ 1, ungefär som om allt är en inställningsfråga. ”Du kan göra vad du vill”. Det stämmer i viss mån, men sanningen är ändå att diabetes typ 1 är en elak bekantskap, en sån där som vänder kappan efter vinden och hugger dig i ryggen när du minst anar det. Diabetes typ 1 är en elak och orättvis jävel.

Jag minns när jag var liten och just hade fått diabetes. Då blev det fort väldigt tydligt att diabetes typ 1 inte är någonting att leka med. Jag fick från början lära mig att diabetes typ 1 är en allvarlig sjukdom, en sjukdom som kan ta ifrån mig synen, försämra min njurverksamhet, amputera mina fötter och ben och hindra mig från att göra än det ena och än det andra.

IMGP6865 - kopia

Pekfingret använder jag sällan för blodtest. Det kan komma att behövas till annat.

Till min vardag har alltid hört att ta blodtest, många blodtest. Men inte i pekfingret. ”Stick inte i pekfingret, det behöver du för att kunna läsa blindskrift om du blir blind”. Så sades det, till mig, 9 år. Och de hade rätt, de som sade det. Personer med diabetes typ 1 löper större risk att drabbas av ögonbottensförändringar, att i slutändan bli blinda, än friska personer. 80% av alla som har haft diabetes typ 1 mer än 15 år drabbas av retinopati. 20% av dem utvecklar en synhotande retinopati, enligt Diabeteshandboken.se. Jag har läst om så höga siffror som 90% i annan statistik.

Idag har jag retinopati. Jag hör till de 80% av alla typ 1:or som har drabbats, även om det dröjde till drygt 20 år efter insjuknandet. Oddsen var emot mig. Det var de redan från början. Redan när diabetes mellitus tog sig in i min kropp, in i mitt liv.

Och det är därför jag försöker spara på mina pekfinger. För att oddsen är emot mig.

5 reaktioner på ””Pekfingret behöver du om du blir blind”

Kommentera

