Periodaren

Mitt liv med typ 1-diabetes går i perioder. Hur menar hon nu, kanske ni tänker? Jo, i perioder går det bättre, och i perioder sämre – fast jag hela tiden gör samma saker och anstränger mig lika mycket. 

Just nu är jag inne i en bra period. Hur länge den varar, och vad den beror på, vet jag inte. Jag är på bra humör, men jag vet inte om mitt samarbetsvilliga blodsocker beror på mitt för tillfället mycket goda humör, eller om humöret beror på det samarbetsvilliga blodsockret. Hönan eller ägget, ni vet. 


En så här rak blodsockerkurva kan vara provocerande. Provocerande för andra med diabetes typ 1, som gör sitt yttersta för att få blodsockret att fungera som de vill, men ändå inte lyckas. Tro mig, jag vet hur det känns när man gör allt, verkligen allt, och blodsockret ändå vägrar samarbeta. Just nu går det bra för mig, men det gör det inte alltid. Det går i perioder. 

(Bakom den här kurvan ligger också en massa jobb och tankearbete, om nu någon trodde något annat. En basalökning, en förlängd bolus, kolhydraträkning, bra mat, motion o.s.v. En fin blodsockerkurva kommer aldrig gratis – jag måste jobba hårt för den, också under bra perioder.)

4 reaktioner på ”Periodaren

    1. Jepp, så är det absolut! Dagen efter den här fina kurvan hade jag en riktigt bergochdalbanekurva, men det är ju så det är. Överlag verkar jag ha en lite lättare period just nu, tack och lov 🙂

      Gilla

Kommentera

