Sista tian inför Blodomloppet

Igår sprang jag mitt sista långpass inför Blodomloppet (10 km), som går av stapeln i Stockholm nästa vecka. Jag har redan några ihärdiga små fjärilar i magen inför loppet, eftersom jag inte bara ska springa, utan dessutom följas av Diabetes Wellness Sverige under och i samband med loppet! Nervöst, men samtidigt jätteroligt!

Kanske du också ska springa Blodomloppet? Det skulle vara roligt att träffa någon annan som springer med typ 1, mejla mig gärna på attvaraetta@gmail.com om du har lust att ses! Jag springer alltså på onsdag, 8 juni.

IMGP0891 - kopia

Sista långpasset inför ett lopp är lite av en generalrepetition för mig. Då försöker jag simulera loppet så gott det går, och försöker räkna ut vad som kan funka och vad som kanske är mindre bra på just det här loppet. Den här gången tänker jag köra med AnnaPS-kläder, men jag velar ännu lite kring huruvida jag ska använda min nya sportbh eller mitt sportlinne.

Jag har hunnit testa sportbh:n och jag är redan helt frälst, men linnet var helt oslagbart på Braheloppet, eftersom jag kunde ha telefonen i en ficka och pumpen i en annan. Kanske jag helt enkelt får ha sportbh:n under och linnet ovanpå, då har jag åtminstone en massa förvaringsmöjligheter – det kan man ju aldrig ha för mycket av som diabetiker!

5 reaktioner på ”Sista tian inför Blodomloppet

    1. Jag brukar sänka ca en timme före, ca -50%, och ha kvar den basalminskningen under halva loppet, alltså ungefär en halv timme (om man räknar att loppet tar ungefär en timme). Ibland lite mer. Vid halva sträckan fyller jag vanligen på med lite kolhydrater, så det är plan A också för det här loppet. Får se hur det går den här gången, ibland får man ju improvisera 😉

      Gilla

      1. Tack! Det ska jag testa nästa gång. Jag sänker 2h innan lopp nu och har kvar samma. Man får ju betydligt mindre insulin i kroppen och reagerar ju kraftigt på kolhydraterna man intar före/under loppet. Men jag ska testa din modell och se om det fungerar bättre 🙂
        Hoppas loppet går bra! Du har koll så det går säkert jättebra! :)) Kram och lycka till!

        Gilla

      2. Jo, det är ju det som är nackdelen när man drar ner basalen en längre tid före, och mitt bs brukar också stiga före jag ger mig ut om jag minskar mer än en timme före, så där vanligen. Så jag kan absolut rekommendera att testa min modell, på egen risk förstås, men du har ju bra koll på din egen diabetes! 🙂

        Tack, jag tror det ska gå bra på loppet, det är mest nerverna jag är lite rädd att ska spela mitt blodsocker ett spratt, men vi får se hur det går! Spännande hur som helst! Kram 🙂

        Liked by 1 person

Kommentera

