Världens godaste kladdkaka

Semestern rullar på här, jag är redan inne på min fjärde dag. Tiden går så fort! Jag har ändå hunnit med en hel del, bland annat ett besök av en gammal god vän och tillika typ 1-diabetiker. Eftersom hon också äter blodsockervänligt passade jag på att baka den godaste efterrätten jag vet – just nu, sånt där kan ju ändras! Godaste, och samtidigt blodsockervänligaste. Världens godaste kladdkaka, helt enkelt. Anspråkslöst, va? Hehe.

IMGP1179 - kopia

Jag kan inte ta åt mig äran för det här receptet, som jag har hittat inne på Chewpakkas blogg. Mitt recept är ändå pyttelite modifierat, så jag delar med mig av min modifiering här:

Blodsockervänlig kladdkaka, ca 4 portioner

100 gram smör
100 gram mörk choklad, jag använder 86%-ig eller 90%-ig choklad
ca 1,5 matskedar Stevia strö
0,5 tesked vaniljpulver
2 ägg

Gör så här: Smält smöret och chokladen i en kastrull och ställ åt sidan. Vispa ihop ägg, sötning och vaniljpulver fluffigt. Häll ner chokladsmeten i äggsmeten och vispa ihop. Häll upp smeten i små formar (eller en större) och grädda i mitten av ugnen på 200 grader i 4-5 minuter. Om man gräddar längre blir kakan fastare, men god också så. Testa båda varianterna! Ställ in i kylskåpet och låt stelna. Strö på kakaonibs och servera med vispad grädde. Mums!

IMGP1182 - kopia

Annonser

Glad sommar!

Eftersom jag officiellt inleder min semester imorgon kommer jag också att ta en liten paus från Att vara etta under sommaren. Det här innebär inte att jag inte kommer att uppdatera bloggen alls, utan att uppdateringarna blir mer sporadiska under ett antal veckor framöver.

Det är också möjligt att jag är tillbaka fortare än någon anar, eftersom jag har ett roligt samarbete på gång. En blodsockerrapport från Möviken runt måste jag nog också återkomma med. Ni får gärna hålla tummarna för att allt går bra på loppet!

Med dessa ord (det lät väl högtidligt och fint!) önskar jag alla som läser Att vara etta en riktigt skön sommar med mycket god mat och dryck, ännu mer motion och finfina blodsockerkurvor!

IMGP1135 - kopia

Ska man få ligga i hängmattan i långbyxor, med yllesockor på fötterna i sommar? Det återstår att se! Jag ligger ändå inte där så ofta, men i sommar ska jag försöka göra det också, mellan varven. 

Sommarlov

Efter midsommar inleder jag traditionsenligt min semester. Ett långt sommarlov efter en lång termin kommer inte att sitta helt fel. Från min diabetes kan jag däremot aldrig ta semester, vilket jag har konstaterat tidigare. Det sägs att diabetes typ 1 är ett heltidsjobb, och jag är verkligen benägen att hålla med. Det första jag tänker på när jag vaknar är mitt blodsocker, och det sista i mina tankar innan jag somnar är mitt blodsocker. Sorgligt, men sant. Och de facto nödvändigt.

IMGP1131 - kopia

Jordgubbar är synonymt med sommarlov för mig. Med rejält med vispad grädde till fördröjer jag blodsockerhöjningen och gör blodsockerkurvan stabilare. 

Hur som haver ska det bli skönt att ha semester från ett jobb, och ”bara” behöva fokusera på det andra heltidsjobbet: diabetes typ 1.

Midsommar och alkohol

Ett ämne jag inte har berört tidigare här på Att vara etta är alkohol. Hur går diabetes typ 1 och alkohol ihop? Svaret är att det är individuellt (som så mycket annat med diabetes).

IMGP1128 - kopia

Väljer jag vin eller pommac light? Det beror på! 

Man kan dricka alkohol fast man har diabetes typ 1, liksom man faktiskt kan göra det mesta fast man har diabetes typ 1, rent generellt. Det viktigaste är att man vet vad man gör, och att man är medveten om de risker som finns förknippade med alkoholintag som insulinbehandlad diabetiker. Risken för insulinkänningar är mycket större, och i värsta fall kan man råka riktigt, riktigt illa ut om man inte vet hur kroppen och blodsockret kan reagera på alkohol. Det är med andra ord livsviktigt att man vet vad man gör när man dricker alkohol med diabetes. Svenska Diabetesförbundet har några tips och goda råd kring vad man som diabetiker ska tänka på när man dricker, samt vad som händer i kroppen när man gör det. Väl värt för alla med diabetes att bekanta sig med innan man börjar dricka.

Själv dricker jag sällan alkohol nuförtiden. Något enstaka glas ibland, bara. Kanske lite mer på någon fest typ varannat eller vart tredje år. Men inte mer än så. Helt enkelt för att jag inte tycker att det är speciellt gott, eller värt det för min del. Nu till midsommar tar jag säkert ett glas av någonting alkoholhaltigt – om jag känner för det.

Glad midsommar! Ta det försiktigt med alkoholen, oavsett om du har diabetes eller inte!

Sommarmat

Jag har slagit på stort med mina trädgårdsodlingar i år. Jag odlar tomater, sallad av olika slag, rädisor, grönkål, basilika, oregano, dill, persilja, mynta och lakritstagetes. Bland annat. Mycket kryddväxter, och mycket sallad. I lastpallar. Superenkelt, och hittills ser det ut som om skörden kan bli ganska god.

IMGP0922 - kopia

Jag har förut nämnt att jag kanske skulle ha en återbruks- och DIY-blogg om jag inte hade en diabetesblogg. Jag är nämligen ”man tager vad man haver”-typen. Vill man ha ett litet kryddträdgårdsland tager man en gammal lastpall och spikar fast bräder så man får ett utrymme för mylla och kryddväxter. Man fäster en gammal vaxduk i bottnet på utrymmet och vips har man plats för odling av ett helt gäng kryddväxter!

IMGP0948 - kopia

Mitt blodsocker tycker om att jag äter mycket grönt. Nästan ingenting jag äter annars kan jag äta utan att det påverkar mitt blodsocker, men sallad och kryddväxter går fint. Dessutom är det ju nyttigt också. Win-win.

IMGP1099 - kopia

En sommarmåltid för mig kan bestå av sallad med färska örter, gurka, tomat, rödlök, paprika och fetaost. En REKO-burgerbiff med en rejäl stekt lök på. Superblodsockervänligt för mig!

I SAMS-bladet

IMGP1119 - kopia

Ni minns kanske att jag deltog i en påverkansutbildning i våras? En kort tid därefter publicerades mitt blogginlägg om utbildningen på SAMS webbplats, och samtidigt fick jag en förfrågan om jag ville medverka i SAMS-bladet. Det är klart att jag ville!

IMGP1118 - kopia

Tidigare i livet har jag inte haft ork att fundera på sådana här frågor. Jag har haft fullt upp med att orka med vardagen. Efter att jag fick min insulinpump och CGM har jag fått så mycket mer energi att jag orkar engagera mig på ett helt annat sätt. Jag är övertygad om att adekvata tekniska hjälpmedel till personer med diabetes typ 1 är någonting som alla vinner på i längden, såväl på individ- som på samhällsnivå.

Gratis diabetessmycken

IMGP1105 - kopia

Långt före jag kom i kontakt med Diabetes Wellness Sverige hade jag beställt ett diabetesarmband från dem. När jag sprang Blodomloppet fick jag ett till, i lite mindre storlek (18 cm i diameter), som passar mina relativt smala handleder bättre.

IMGP1111 - kopia

Den som är intresserad av ett likadant armband, eller ett halsband, kan beställa ett alldeles gratis här (klick!). Nu har Diabetes Wellness dessutom armband i barnstorlek (16 cm i diameter) som passar ännu mindre handleder.

DSC_0082
Foto: Fanny Widinghoff

På Blodomloppet sprang jag med mitt nya armband. Samt några av mina egna. Jag resonerar som så, att armbanden kan vara en livförsäkring ifall det händer mig något och därför använder jag så gott som alltid diabetessmycken, så att det ska bli ännu lättare att se att jag har diabetes om jag t.ex. skulle bli medvetslös eller hamna i koma.

Nu kan man också beställa diabetessmycken från Diabetes Wellness Finland (klick!). Smyckena finns med text på svenska, engelska och finska, så det är bara att välja vilket språk man föredrar!