Efter läkarbesöket

Jag är barnsligt glad över att ha läkarbesöket överstökat! Den här gången fick jag bara positiva nyheter, vilket jag givetvis firade. Det gäller att ta tillvara de små stunderna i livet och ge tillvaron lite guldkant när man kan, tycker jag. Det blev lunch på mitt favoritlunchställe, Pure Foodin i Åbo, och dagen till ära unnade jag mig en liten smakbit raw food-kaka. Slurp!

20160613_111634.jpg

Jag har aldrig tidigare testat sötsakerna på Pure, men den här pyttelilla munsbiten måste nog ha varit ganska söt trots allt, för mitt blodsocker steg mycket mer än vanligt fast jag tog en hel del insulin till. Det är tyvärr inte bara vitt socker som höjer blodsockret, även om det är det jag undviker allra mest av övriga hälsoskäl.

Gott var det i vilket fall som helst. Och blodsockret kom ner till slut.

4 reaktioner på ”Efter läkarbesöket

  1. Grattis till att proverna var så bra!
    Hur lång tid efter maten kom blodsockerhöjningen som blev högre än vanligt?

    Gilla

    1. Tack! Höjningen kom omgående, och höll i sig nästan 4-5 timmar. Men förstås innehöll maten också en del annat än bara kakbiten som höjde blodsockret (bland annat melon, äpple, hummus etc).

      Gilla

  2. Oliver, broccoli, fett och en del annat tycker jag borde ha bromsat höjning så att den snarare blev mer utdragen än kom fort. Beror väl i och för sig också på i vilken ordning man äter måltiden. Börjar man med melon och äpple så borde höjningen komma snabbare än om man börjar med grönsakerna och fettet. Kakan äter man väl förmodligen sist och den ser väldigt liten ut så lite konstigt om den var huvudorsaken.
    Jag har funderat en del på om magsäcken tömmer sig snabbare om man är ordentligt hungrig och om det i så fall kan ge upphov till en snabbare höjning.
    Sedan har det ju betydelse vad man åt måltiden innan och hur fysisk aktiv man varit den dagen och dagen innan så det är ju rätt mycket som spelar in. Förstår att det inte är så lätt alla gånger.
    Vad är det på det lilla fatet till vänster?

    Gilla

    1. Jo, det är ju många faktorer som spelar in, förstås. Just den här höjningen kopplar jag dock mest till kakbiten, eftersom jag har ätit ungefär samma lunch flera gånger, utan kakbit, och sluppit en sån blodsockerhöjning.
      Det är lax under citronbiten på det lilla fatet till vänster 🙂

      Gilla

Kommentera

