Strategier vid löpning

IMGP1046 - kopia

Snart väntar årets roligaste lopp för min del: Möviken runt (11 km)! Möviken runt är det första loppet jag har sprungit någonsin, och det är fortfarande det roligaste. Kanske har det att göra med att Möviken mestadels går i en så vacker miljö, men ändå på en lite backig och stundtals krävande bana. Kanske har det att göra med att stämningen brukar vara så bra på just det loppet: trevlig och familjär. Och så är ju Nagu alltid Nagu. I like it!

Mitt första Möviken runt sprang jag med insulinpennor, alltså före jag hade fått pump och CGM. Jag hade ett blodsocker på 19 (!) vid start, men senare förstod jag att det var på grund av adrenalin, och fick börja planera om min strategi vid lopp.

Just nu tycker jag att jag har en ganska bra strategi för hur jag ska hantera mitt blodsocker vid träning. Det funkar oftast bra vid löpning, men jag måste förstås ha olika strategier för olika pass. I lördags sprang jag ett intervallpass, och det kräver andra förberedelser än exempelvis ett långpass. Tävlingar är fortfarande svåra, eftersom jag inte vet hur (eller om) stressen och adrenalinet kommer att påverka mitt blodsocker.

Det gäller att pröva sig fram. Svårt, men absolut nödvändigt vid träning med diabetes typ 1. Man kan aldrig bara ge sig ut och tuta och köra. Eftertanke och planering är A och O.

En reaktion på ”Strategier vid löpning

Kommentera

