Midsommar och alkohol

Ett ämne jag inte har berört tidigare här på Att vara etta är alkohol. Hur går diabetes typ 1 och alkohol ihop? Svaret är att det är individuellt (som så mycket annat med diabetes).

IMGP1128 - kopia

Väljer jag vin eller pommac light? Det beror på! 

Man kan dricka alkohol fast man har diabetes typ 1, liksom man faktiskt kan göra det mesta fast man har diabetes typ 1, rent generellt. Det viktigaste är att man vet vad man gör, och att man är medveten om de risker som finns förknippade med alkoholintag som insulinbehandlad diabetiker. Risken för insulinkänningar är mycket större, och i värsta fall kan man råka riktigt, riktigt illa ut om man inte vet hur kroppen och blodsockret kan reagera på alkohol. Det är med andra ord livsviktigt att man vet vad man gör när man dricker alkohol med diabetes. Svenska Diabetesförbundet har några tips och goda råd kring vad man som diabetiker ska tänka på när man dricker, samt vad som händer i kroppen när man gör det. Väl värt för alla med diabetes att bekanta sig med innan man börjar dricka.

Själv dricker jag sällan alkohol nuförtiden. Något enstaka glas ibland, bara. Kanske lite mer på någon fest typ varannat eller vart tredje år. Men inte mer än så. Helt enkelt för att jag inte tycker att det är speciellt gott, eller värt det för min del. Nu till midsommar tar jag säkert ett glas av någonting alkoholhaltigt – om jag känner för det.

Glad midsommar! Ta det försiktigt med alkoholen, oavsett om du har diabetes eller inte!

3 reaktioner på ”Midsommar och alkohol

Kommentera

