Världens godaste kladdkaka

Semestern rullar på här, jag är redan inne på min fjärde dag. Tiden går så fort! Jag har ändå hunnit med en hel del, bland annat ett besök av en gammal god vän och tillika typ 1-diabetiker. Eftersom hon också äter blodsockervänligt passade jag på att baka den godaste efterrätten jag vet – just nu, sånt där kan ju ändras! Godaste, och samtidigt blodsockervänligaste. Världens godaste kladdkaka, helt enkelt. Anspråkslöst, va? Hehe.

IMGP1179 - kopia

Jag kan inte ta åt mig äran för det här receptet, som jag har hittat inne på Chewpakkas blogg. Mitt recept är ändå pyttelite modifierat, så jag delar med mig av min modifiering här:

Blodsockervänlig kladdkaka, ca 4 portioner

100 gram smör
100 gram mörk choklad, jag använder 86%-ig eller 90%-ig choklad
ca 1,5 matskedar Stevia strö
0,5 tesked vaniljpulver
2 ägg

Gör så här: Smält smöret och chokladen i en kastrull och ställ åt sidan. Vispa ihop ägg, sötning och vaniljpulver fluffigt. Häll ner chokladsmeten i äggsmeten och vispa ihop. Häll upp smeten i små formar (eller en större) och grädda i mitten av ugnen på 200 grader i 4-5 minuter. Om man gräddar längre blir kakan fastare, men god också så. Testa båda varianterna! Ställ in i kylskåpet och låt stelna. Strö på kakaonibs och servera med vispad grädde. Mums!

IMGP1182 - kopia

9 reaktioner på ”Världens godaste kladdkaka

  1. Mums! Och så lärde jag mig igen något nytt, vaniljpulver hade jag inte hört om! Man lär sig så länge man lever 😃

    Gilla

  2. Lchf-kladdkakor är faktiskt underskattade, men de är väldigt goda! Jag vill tipsa om sötningsmedlet ”erythritol” som inte ger en lika jobbig bismak som stevia. Jag brukar hitta det i större matbutiker eller i specialaffärer. Mycket godare! Det är också det som heter ”sötströ” i Sverige och blivit väldigt populärt 🙂

    Gilla

    1. Tack för tipset om sötningsmedlet, jag ska hålla utkik efter det! Och jag instämmer, mycket i bakväg kan bli ganska illasmakande utan mjöl etc. men kladdkakor funkar ju toppen! 😊

      Gilla

  3. Tusen tack for den fina eftermiddagen och den supergoda kladdkakan! Har tänkt på den lite nu och då efter jag var hos dig, och nu kan jag ju göra en egen. 🙂 Tack för receptet.

    Liked by 1 person

Kommentera

