Diabetespuoti

Inlägget presenteras i samarbete med Diabetespuoti

Jag är svag för vackra smycken. Det vet ni som har följt Att vara etta en längre tid. Vad ni förmodligen också vet, är att jag gillar diabetessmycken, alltså smycken som visar att bäraren har diabetes. Döm därför om min glädje när jag fick nys om Diabetespuoti (Diabetesboden på svenska) och deras fina armband!

Diabetespuoti är ett litet finskt företag som tillverkar diabetessmycken för hand i Finland. Diabetespuoti grundades 2014 av Marika, vars dotter Eini drabbades av diabetes typ 1 vid 6-års ålder. Marika ville ha ett fint armband med texten ”Diabetes” till sin dotter, men hittade inte vad hon sökte ur marknadens dåvarande utbud. Tillsammans med Einis gudmor Sanna, som tidigt vågade ta hand om Eini trots flickans sjukdom (ni som har barn med diabetes typ 1 vet förmodligen hur svårt det kan vara att få avlastning i vården av ett diabetesbarn) startade Marika upp verksamheten, som idag också erbjuder andra diabetesrelaterade produkter, så som bland annat Frio-kylpåsar och tatueringsark.

DP1

En dag låg ett paket i min postlåda…

DP2

Inuti paketet, så fint inpackat, låg detta. (På klisterlappen står det Käsintehty Suomessa, handgjort i Finland.)

DP3

I smyckespåsen låg det förmodligen finaste diabetesarmband jag någonsin har sett. Det var armbandet Taika, med äkta swarovskipärlor.

DP4

Varje detalj är genomtänkt, titta bara på det lilla D:et som hänger från armbandet.

DP5

D som i Diabetes.

DP10

Ett så otroligt vackert diabetesarmband. Det är minsann annat än de gamla fulingarna jag hade på 90-talet. Fler modeller av pärlarmband hittar man här (klick!).

I paketet låg ytterligare ett armband…

DP6

Ett Paracord-armband, även det med texten ”Diabetes”.

DP7

Paracord-armbanden är slitstarka och tål det mesta: vatten, vind och väder. Jag testade att paddla med det…

IMGP1222

…och att cykla mig svettig! Med paracord-armbanden kan man simma, bada bastu och duscha utan att armbanden tar skada.

DP9

Paracord-armbanden finns i olika färger, mitt knallrosa hittar man här (klick!).

DP8

Med så här fina armband är det ju nästan så man är glad att man har diabetes och kan använda dem! Hehe.

Alla armband och andra produkter hittas på Diabetespuoti (klick!). Sidorna är tills vidare bara på finska, men om någon av Att vara ettas svenska läsare vill beställa armband går det bra att mejla Marika på asiakaspalvelu@diabetespuoti.com och framföra sin beställning på engelska. Framöver kommer Diabetespuotis sidor att översättas till engelska, och redan nu kan man alltså beställa produkterna även utanför Finland.

Inlägget presenterades i samarbete med Diabetespuoti, men alla åsikter och tankar som framförts är mina egna. Mejla mig på attvaraetta@gmail.com om du är intresserad av ett samarbete. 

10 reaktioner på ”Diabetespuoti

  1. Fina armband! Saknade dock lite mer maskulina armband. Jag tycker att du alltid skriver på ett bra och intressant sätt.

    Gilla

Kommentera

