Zero waste?

IMGP1249 - kopia

Som pumpbehandlad typ 1-diabetiker bidrar jag tyvärr i allra högsta grad till att sopbergen växer. Var tredje dag producerar jag, ensam, skräpmängden på bilden ovan. Och då har jag inte ens räknat med teststickorna och lancetterna som går åt vid blodtest varje dag. För att inte tala om allt skräp efter ett sensorbyte.

Jag tycker verkligen att det är synd, men vad ska jag göra? Jag behöver ju mina hjälpmedel, faktum är att jag dör utan dem. Jag applåderar zero waste-kulturen och gör så gott jag kan med att sopsortera, kompostera, återbruka och leva ekologiskt, men när det gäller min diabetes har jag inte hittat någon lösning som kunde leda till mindre sopor.

IMGP1252 - kopia

Någon form av återbruk kunde man kanske hitta på. Inte av nålarna förstås, men kanske av pumpslangarna? Jag får nog klura vidare på det…

5 reaktioner på ”Zero waste?

    1. Jag funderade faktiskt på att göra armband av slangarna, men det problematiska med det är att de är fulla med insulin 😂 Fast det kanske vore något förresten, ett armband med insulin, ifall det man har i pumpen tar slut – bara att ta ifrån armbandet! 😉

      Gilla

  1. Håller med.. Trist att det blir så mycket skräp. Jag använder just nu accu-chek tender link och medtronic sure-T, de skräpar inte ner lika mycket då de inte har applikator (men inte därför jag använder de just nu..), kanske kunde företagen hitta någon bättre lösning :/ Men tycker det är bra att många har zero wast tänk! Det gäller ju allt som mat, prylar etc. Trött på alla onödiga grejer som tex mcdonalds-leksaker, onödiga prylar som kommer med tidningar etc. Kanske kan du tipsa företagen som gör infusionsseten? :))

    Liked by 1 person

    1. Det låter ju bra att inte alla pumptillbehör skräpar ner så förskräckligt som det här 😊 Du har nog rätt i att man kanske borde kolla med tillverkaren om det är möjligt att försöka dra ner på mängden plast och förpackningar etc. Som konsument kan man ju annars inte göra så mycket annat, om man inte byter grejer.

      Hur känns det att skjuta i nålen utan applikator? Bara tanken på det får mig att rysa, hur vågar man? Jag är en riktig fegis när det gäller sånt där, står där och grimaserar när ”pucken” är laddad för att jag är så rädd, fast det ju oftast inte känns så mycket alls 😊

      Gilla

      1. Plastnålen jag använder (sned) är inte så rolig att sätta dit.. Gör ofta väldigt ont och jag brukar må illa när jag gör det : P Ska testa ett set som heter cleo så fort mina accu-chek tenderlink är slut.. Så tyvärr inget set jag rekommenderar. Medtronics sure T (stålkanyl) brukar inte vara några problem att sätta. Har ofta den på ryggen 🙂

        Tyvärr är det ju ofta så att allt ska vara så sterilt och noga när det gäller medicin och hjälpmedel så ofta används massa förpackningar och högar med manualer/broschyrer skickas med. Men borde kunna göras smidigare. Får se vad dom säger om man klagar lite kanske 🙂

        Liked by 1 person

Kommentera

