Quiz om diabetes typ 1

Så här i semestertider tycker jag att det är dags att vi gör något roligt här på Att vara etta! Vad sägs om ett sommarquiz, där du kan testa dina kunskaper om typ 1-diabetes? Många jag känner har sagt till mig att de egentligen vet väldigt lite om diabetes, så lite att de nästan skäms över att erkänna det. Här finns nu en ypperlig chans att testa kunskaperna, och kanske lära sig någonting nytt på kuppen. Testa, vetja!

SOMMARQUIZ OM DIABETES TYP 1

1. Vanliga symptom på diabetes typ 1 är

A. Fetma och plötslig viktuppgång.

B. Ökade urinmängder, törst, viktnedgång och trötthet.

C. Hyperaktivitet, ökad energi.

 

2. Orsaken till att man insjuknar i diabetes typ 1 är

A. För stort intag av socker och sötsaker.

B. För lite motion.

C. Fortfarande okänd.

 

3. Barn med typ 1-diabetes kan bli friska från sin diabetes

A. Om de följer en diet.

B. När och om ett botemedel för sjukdomen kommer.

C. När de blir vuxna.

 

4. En typ 1-diabetiker med lågt blodsocker behöver

A. Någonting sött (kolhydrater).

B. Insulin.

C. Ta en promenad.

 

5. Antalet barn som insjuknar i typ 1-diabetes världen över varje år är

A. 18 000

B. 86 000

C. 58 000

 

6. Följdsjukdomar drabbar

A. Alla som lever med diabetes typ 1, förr eller senare.

B. Bara dem som missköter sig.

C. En stor del av alla med diabetes typ 1 efter långt pågående sjukdom. I vilken utsträckning beror på många olika faktorer, bland annat genetik och blodsockerkontroll.

 

7. Personer med diabetes typ 1 kan inte

A. Äta socker.

B. Idrotta på elitnivå.

C. Producera insulin.

 

8. Diabetes typ 1 drabbar

A. Vanligen barn, men även vuxna kan insjukna i diabetes typ 1.

B. Bara barn.

C. Bara vuxna.

 

9. Det land som har flest typ 1-diabetiker (i förhållande till invånarantal) i världen är

A. Sverige

B. Finland

C. USA

 

10. Diabetes typ 1 innebär att

A. Bukspottskörteln slutar producera insulin.

B. Bukspottskörteln producerar för mycket insulin.

C. Bukspottskörteln stöts ut ur kroppen.

 

De rätta svaren hittar du nedan i kommentarsfältet. Berätta gärna för mig hur många rätt du fick på quizet!

IMGP1294 - kopia

Vet du vartåt norr, söder, öster och väster är i diabetesvärlden? Testa dina kunskaper om diabetes typ 1!

62 reaktioner på ”Quiz om diabetes typ 1

    1. 8 rätt. Tja!? Kunde inte hur många barn som insjuknar, men det är ju förfärande många. Visste inte heller att det är Finland som har flest 1:or!
      Har en svärdotter som fick diabetes 1 under graviditeten…. Försvann inte efteråt, tyvärr….

      Gilla

  1. 9 av 10, hade inte läst hur många som fick det i världen tidigare. Son med typ 1 diabetes samt pappa med typ 2 diabetes.

    Gilla

  2. 9/10 rätt, skulle ha varit en skam att missa flera eftersom jag jobbar inom sjukvården bla just insjuknade barn i diabetes. Missade på Finland vs USA, ville tro på USA även om mitt innersta inne sa att det är Finland…

    Gilla

  3. Jag fick 9/10 rätt. Bommade på fråga nio, stod mellan Finland och Sverige och jag svarade Sverige…. ingen i familjen med diabetes, men jag har en nära vän och många bekanta med diabetes. Har också kommit i kontakt med sjukdomen via mitt jobb inom dagvården och på sommarläger för FDUV.

    Gilla

  4. 9 av 10.
    Har haft diabetes i 9 år.
    Visste inte hur många som insjuknar i det xd
    Både jag och min far har t1 diabetes 😊

    Gilla

  5. Fick 8 rätt av 10. Har inte koll på hur många som insjuknar per år, var optimist, och inte hade jag riktigt koll på följdsjukdomar. Har i perioder levt i närheten av diabetiker. Så lite har man lärt sig.

    Gilla

  6. Hade10av10 har ett barnbarn som fick diabetes när han var 5 år är 9 år nu .Så lite har vi ju lärt oss om denna svåra sjukdom

    Gilla

    1. Det låter som om du har lärt dig en hel massa, vad skönt det måste vara för ditt barnbarn att du har sån koll! Roligt att du deltog i quizet och att du tog dig tid att kommentera!

      Gilla

  7. Wiie! Alla rätt 😊 Syster till en underbar person med typ 1, bästa vänner med typ 1 & är dessutom själv sjuksköterska.

    Gilla

    1. Ja, och det låter även som om du är en person som jag gärna skulle möte i vårdsammanhang också! Skönt med någon som har lite större insyn i diabetes typ 1 än vårdpersonal i allmänhet brukar ha 😊

      Gilla

  8. 9/10 kuggade som många andra på vilket land som har flest.

    I det stora hela inte den viktigaste av frågorna. Jobbar som undersköterska i sjukvården så känns bra att jag har koll. 🙂

    Gilla

  9. 8 av 10. Bommade land och antal barn som får. Mina föräldrar hade 2:an båda två. Lagar mat varje dag på en skola till en riktigt ”svajig” 7-åring. Samt en kille som under våren fick 1:an i 6:e klass. Bra test tycker jag.

    Gilla

Kommentera

