Sockertopparnas sommarträff

Igår träffades Sockertopparna i Nagu. Eftersom jag bor hyfsat nära färjfästet till Nagu bestämde jag mig för att ta cykeln dit och göra en liten utflykt av dagen.

N1

Flera andra hade tydligen också tänkt ta en tur till skärgården i det vackra vädret.

N2

Det var drygt 20 grader och blåste lätt – underbart skönt väder att vara på sjön i!

N3

Jag hade allt jag behövde med mig på cykeln och i en ryggsäck. Det blev en första tankningspaus på färjan över, eftersom mitt blodsocker låg på 4 efter den första etappen. Jag har för tillfället ingen sensor, min senaste gav upp i måndags och jag hushåller lite med resurserna, så det blir många stick i fingrarna för att ha någorlunda koll på blodsockervändningarna.

N4

En färjtur och drygt 20 km cykling senare slog jag mig ner i hamnen och tog en glass. En pekannöt- och kolaglass tycker jag att jag kan unna mig efter en sån cykeltur, och det tyckte visst mitt blodsocker också, som visade 7,5 efter cyklingen och glassen. Yes!

N55

Jag passade på att gå en runda i byn och besökte ett bakluckeloppis, och gästhamnen. Tryggt med nära till både hälsovårdscentral och apotek för en typ 1-diabetiker. Hehe.

N5

Sedan träffades vi med Sockertopparna på Pub Niska. Tummen upp för att man förutom plåtbröd (pizza) också får sallader där! Några timmar trevligt diabetessnack senare styrde jag kosan hemåt igen.

N6

Vid färjfästet var mitt blodsocker lite väl lågt – bara 3,6 – så jag tankade med en energibar från Cocovi.

N7

Mig gjorde det ingenting att jag fick vänta på nästa färja nästan 45 minuter. Blodsockret hann stiga, och jag hann njuta av den fina sommarkvällen.

N8

Det är såna här kvällar man lever på i vinter, när snön yr runt knutarna och mörkret lägger sig över nejden redan efter lunchtid.

N9

Ett stenkast hemifrån stötte jag på en älg, och kort därefter en till. Ståtliga, respektingivande djur. Kan ni se älgen på bilden? Den sprang iväg när jag gick närmare för att fotografera, så jag fick tyvärr inga närbilder. Hemma var jag sent, med ett blodsocker på 3 igen, men med drygt 40 km cykling i benen och en fin sommardag att minnas i bagaget.

2 reaktioner på ”Sockertopparnas sommarträff

Kommentera

