Spelkväll, någon?

Vad säger ni, är det någon som är sugen på en spelkväll med mig? I mina gömmor ute i stallet hittade jag ett gammalt (ospelat!) diabetesspel som jag dammade av och tog med in.

IMGP1607 - kopia

Accu-Chek the game! Visst är det så det riktigt kliar i spelfingrarna? Hehe.

IMGP1609 - kopia

Det fungerar som ett helt vanligt brädspel. Man slår en tärning och förflyttar sig runt spelplanen. När man hamnar på en gul, blå eller rosa siffra får man en diabetesrelaterad fråga.

IMGP1612 - kopia

Spelet är på finska, men så här kan en fråga/ett påstående se ut: Ett normalt blodsocker ligger mellan a) 2-8 mmol/l b) 4-10 mmol/l c) 7-14 mmol/l. Rätt svar är b, vilket man kan läsa nederst i högra hörnet på frågekortet.

IMGP1621 - kopia

Rätt eller fel-frågor finns också: Om du äter för mycket godis får du diabetes. Det vet väl alla som läser Att vara etta att är fel, eller hur? Barn som har diabetes får äta socker. Japp, rätt – det vet vi också.

IMGP1623 - kopia

Sen finns det också lite skummare frågor. Vilket är det nyttigaste mellanmålet? a) en påse chips b) en påse godis c) en bulle. Svaret ska vara c, men åtminstone jag kan då inte tycka att en bulle någonsin kan kategoriseras som ett nyttigt mellanmål. Visst kan man äta en bulle fast man har diabetes typ 1 om man vill, men nyttig blir den väl ändå aldrig?

IMGP1617 - kopia

När ditt blodsocker är för lågt är du a) törstig b) blek i ansiktet c) dina händer darrar. Här menar spelet att svaret ska vara b, men för mig personligen stämmer c bättre. Det var förresten ett gammalt sätt för mig att känna efter om jag hade lågt blodsocker som barn; att sträcka ut händerna framför mig och se om de darrade. Om de gjorde det var mitt blodsocker lågt. Och det stämde nästan alltid. Ja, jösses, det var andra tider då! Inga CGM-kurvor att titta på, inga sensorer som larmade, utan bara känslan att förlita sig till. En sån otrolig tur att tekniken har gått framåt!

Men vad säger ni? Spelkväll, någon? Hehe.

4 reaktioner på ”Spelkväll, någon?

Kommentera

