Minipizzor med squash

IMGP1559 - kopia

Skördetid! Finns det någon härligare tid? Nej – åtminstone inte för den lilla hamstern i mig, den som älskar att plocka, samla och ta tillvara det som finns.

Så här års är sommarsquashen mogen, och jag passade på att testa ett nytt recept: minipizzor med squash!

IMGP1541 - kopia

Ta en squash. Hugg av den ändarna.

IMGP1542 - kopia

Skär den i lagom tunna skivor (mina skulle gärna ha fått vara lite tunnare).

IMGP1544 - kopia

Lägg allt i en ugnstålig form, och ringla olivolja över.

IMGP1550 - kopia

Ös på med valfri topping, till exempel bacon, pepperoni och fetaost. Någonting saltigt är ganska gott till squashen. Om man inte äter kött kan man kanske ta oliver, soltorkade tomater och fetaost. Peppra och krydda enligt eget tycke och smak.

IMGP1557 - kopia

Kör in allt i ugnen på ca 200 grader, i ungefär 10 minuter eller tills toppingen har fått lite färg. Ta ut formen och krydda med färska örter. Jag valde oregano, eftersom det är vad jag råkar ha i mitt kryddträdgårdsland. Annars kan säkert basilika också vara gott.

IMGP1565 - kopia

Äts som en hel måltid eller som snacks. Jag åt en del av minipizzorna till lunch med spenat (från eget land!), oliver, vitlök, tomater och persilja. Jättegott, och jätteblodsockervänligt.

(Och ja, jag tog en portion till. Och en till. Tre minipizzor är bara en munsbit för en kvinna i sina bästa år.)

5 reaktioner på ”Minipizzor med squash

Kommentera

