Augustifenomenet

IMGP1781 - kopia

Jag undrar om jag som typ 1-diabetiker är ensam om det som jag har börjat kalla augustifenomenet? Det är någonting som inträffar varje år i augusti, så gott som utan undantag. Varje år när man får vända blad till augusti i almanackan börjar mitt insulinbehov öka och jag får höja min basaldos insulin. Det är augustifenomenet.

Augusti – en vemodig, bitterljuv månad. Sommaren är snart slut, och det är ljusår till nästa. Det vete tusan om det är på grund av fysiska eller psykiska orsaker som mitt blodsocker påverkas just i augusti, men på samma sätt som blodsockret blir lättare att hantera någongång på vårkanten och jag får minska på basaldoserna mellan hägg och syren (eller ännu tidigare), blir det mer svårhanterligt när hösten börjar krypa närmare. Irriterande!

Känner någon annan igen sig, eller är jag ensam om det här?

IMGP1785 - kopia

2 reaktioner på ”Augustifenomenet

  1. Jag har haft helt sjukt höga värden ett par-tre veckor, men har aldrig ens tänkt på ett augustifenomen, smart! Jag tycker inte egentligen så mycket om att semestra, och återvänder alltid gärna till jobbet. Främst p.g.a. att mina värden är så sjukt dåliga under semestern, så jag vill tillbaka till rutinerna. Nu har jag varit 1,5 vecka på jobbet, men värdena sjunker liksom inte. Ligger på 13-17 typ konstant och jag mår dåligt och är trött. Kanske dags att höja basalen här också…

    Gilla

    1. Jag har inte heller tänkt på det före jag fick Dexcom, men efter det blev det så tydligt att det är något med den här årstiden som gör att jag måste börja öka doserna igen och jag insåg att det har varit så varje år! Ganska intressant, men superirriterande 😦 Själv är jag tvärtom, har bättre värden på semestern och älskar att vara ledig både fysiskt och psykiskt, men nu känns det riktigt bra att vara tillbaka på jobbet igen också. Hoppas att det löser sig så du får ner dina höga värden, det är ju så tungt och slitande att gå omkring med ett högt blodsocker 😦

      Gilla

Kommentera

