Ett lyckat recept

20160805_113719

Tidigare i veckan skrev jag om att undvika socker. För mig är det inget konstigt med det, kanske för att jag som barn var tvungen att undvika socker till 100%. Nuförtiden, när det är friare kring kostrekommendationerna för ettor, händer det att jag äter lite socker ibland, även om jag oftast föredrar blodsockervänligare alternativ utan socker. Men nu ska ni få mitt mest lyckade recept för en stabil blodsockerkurva vid intag av icke-blodsockervänlig föda:

När jag cyklade till Nagu på Sockertoppsträff tidigare i somras åt jag en glass i gästhamnen när jag kom fram, efter drygt 20 km cykling. Och det är mitt allra bästa tips för att lyckas med blodsockret om man vill äta någonting onyttigt: att träna hårt innan. Om jag vet att jag ska på kalas (där det dessutom ofta blir så att man sitter stilla mycket) ser jag till att träna ett ordentligt, svettigt pass före kalaset.

För inte så länge sedan var jag på bröllop, och där smakade jag på bröllopstårtan (som var god!), med påföljden att mitt blodsocker bara steg till 8. Helt perfekt, high five! På morgonen hade jag varit på en svettig cykelrunda, och effekten av motionen satt i ännu på kvällen, så mitt blodsocker blev lättare att hantera.

Andra tips jag har är att ta insulinet en stund före man börjar äta någonting riktigt sött, för att undvika en blodsockertopp. Här gäller det naturligtvis att ha koll på vad man ska äta: gräddtårta kan t.ex. vara blodsockervänligare än mycket annat, eftersom grädden drar ut på blodsockerhöjningen. Choklad innehåller mycket fett, som likaså drar ut på höjningen. Planera, testa, utvärdera och analysera. Det är enda sättet att lära sig. Och så får man inte glömma att allas blodsocker fungerar olika. Det som fungerar för mig, fungerar inte nödvändigtvis för dig.

20160805_113948 - kopia

Den här läckra kladdkakan åt jag på Iwa i Mariehamn i somras. De kallar den LCHF-kladdkaka, och jag vill minnas att den är gjord på kokossocker (som även det höjer blodsockret!). 

5 reaktioner på ”Ett lyckat recept

  1. Bra tips! Brukar också försöka göra så. Att ta insulinet ca 15min innan är också bra. Det brukar jag alltid försöka göra (men bara när jag är säker på att jag får mat! Så inte på restaurang om man inte har brödkorg nära till hands ifall maten dröjer..)

    Gilla

    1. Ja, verkligen, vad bra att du kommenterade det! Så brukar jag också göra med insulinet, ca 10-15 minuter före jag äter, speciellt om blodsockret är lite högt redan innan jag äter. Men som du säger, potentiellt livsfarligt om man inte är säker på att maten kommer in i tid. Alltid en massa faktorer att ta i beaktande! ☺

      Liked by 1 person

Kommentera

