De där dagarna

Jag vet inte hur det är med er andra som har diabetes typ 1, men själv har jag vissa dagar i månaden då mitt blodsocker inte beter sig som annars. Det hänger ihop med menscykeln, dagarna innan mens har jag (oftast) ett större insulinbehov än annars.

Förmodligen borde jag höja basalen de där dagarna, men eftersom det är lite olika när de inträffar så är det ganska svårt att veta när jag i så fall ska höja. Istället blir det ofta så att jag går och duttar ner mitt blodsocker med bolus.

IMGP1303 - kopia

Är det här fenomenet bekant för dig? Hur gör du?

3 reaktioner på ”De där dagarna

  1. Jo, det där låter mycket bekant. Men sedan minskar insulinbehovet drastiskt samma dag som mensen börjar. En hypo på morgonen/natten betyder ofta då att mensen ska börja under dagen. Och för mig minskar behover faktiskt mycket. Brukar ha pumpen på 70 % i tre dagar ungefär.

    Gilla

  2. Det är ju här en insulinpump är så himla behändig, eftersom man kan var iså flexibel! Märker jag att jag ligger högre än vanligt och kan koppla ihop det med mensen på något sätt, sätter jag igång en temporär basaldos (oftast +85%) i ett par timmar och kollar hur blodsockret sköter sig. Sjunker det beror nog höjningen på något annat. Förblir det högt är det bara att bolusa och behålla temp basalen så högt jag kan. Det är, som så mycket annat med diabetes, en fråga om att hitta något slags mönster man kan följa.

    Liked by 1 person

Kommentera

