Nytändning

På min arbetsplats har vi just nu förmånen att gå igenom en personalutbildning för att öka arbetsengagemanget och inspirationen i arbetet. För mig har det varit en sån otrolig boost och nytändning, och det fick mig att fundera lite kring hur man kan uppnå någonting liknande i sin diabetesvård. Hur får man en nytändning i egenvården av diabetes typ 1?

12.December

Jag har inget konkret svar på den frågan, men den är absolut värd att reflekteras över. För mig är kamratstödet otroligt viktigt, det har jag märkt på äldre dar med min diabetes (nu låter jag lastgammal men det är jag kanske också, i det här sammanhanget). Igår träffades ett gäng Sockertoppar för att planera höstens program, och det om någonting är en nytändning i egenvården. Att dela erfarenheter, kanske få tips, eller bara beklaga sig för andra som verkligen förstår vad man pratar om, det är – för att använda en sliten klyscha – guld värt.

För mig är också motionen väldigt viktig i egenvården. Inte bara för att jag får en massa endorfiner av att träna, utan också för att mitt blodsocker blir lättare att handskas med och för att jag märker hur mycket träningen gör för mitt helhetsmående.

Gör du någonting för att orka med i egenvården av din diabetes?

Kommentera

