Att fokusera på diabetes

IMGP1871

Att vara etta har ett tydligt fokus. Det är ett medvetet drag, en medveten strategi från min sida. Här inne handlar det i första hand om diabetes, eller åtminstone om mitt liv ur ett diabetesperspektiv.

Det här innebär inte att allt i mitt liv handlar om min diabetes. Varje situation är inte vinklad utifrån min sjukdom, även om den naturligtvis spelar en stor roll i mitt liv. Det pågår en massa annat, jag fokuserar på en massa annat, som aldrig tas upp (och aldrig kommer att tas upp) i just det här sammanhanget.

IMGP1874

Bara för att min blogg har min diabetes i fokus, betyder det inte att jag själv ständigt utgår ifrån min diabetes. Det gör varken mitt liv utanför bloggen mindre existerande och sant, eller det perspektiv av mitt liv som presenteras här mindre sanningsenligt. Det här tror jag många bloggare kan känna igen sig i. Båda delarna existerar och är sanna, men vad jag väljer att ta upp på bloggen är bara en bråkdel av allt som händer i mitt liv, och det jag tar upp här presenterar jag dessutom ur diabetesperspektivet.

Det här kan kanske förvirra. Få utomstående att undra, att tro att jag bara har diabetes i mitt liv. Så är det naturligtvis inte. Det är bara det att här, på Att vara etta, här är diabetes alltid i fokus.

6 reaktioner på ”Att fokusera på diabetes

  1. Tror det är mest folk som INTE bloggar som har svårt att förstå. Är ju bara supersmart att nischa sig så alla intresserade hittar fram. Själv råddar jag på med tusen olika saker, haha. 🙂 Men mest skriv så klart.

    Gilla

    1. Jo, men det är ju också okej att skriva om allt möjligt, tycker jag! Kul att läsa om olika saker, liksom – nästan ännu roligare än när det är väldigt nischat 🙂 Men ändå blir det ju säkert också så för dig att bara en bråkdel av allt du gör IRL kommer upp på bloggen, gissar jag 🙂

      Gilla

  2. Ja jag känner igen mig, för jag ”sjukdomsbloggar” ju. säkert finns det någon som tycker att ”men den där människan är ju helt sjukdomsfixerad”, men tror det är som Kugge här ovanför skriver, att det är de som inte bloggar som tycker så. Tycker också det är skönt att ha ett ämne som man inriktar sig på, då vet man bättre för vem man skriver och måste inte hela tiden springa omkring med kamera och fota minsta lilla vad man gör, om man skulle ha en vanlig vardagsblogg 😀

    Gilla

    1. Jo, jag skulle inte heller orka ha en vardagsblogg, fast jag själv tycker om att läsa sådana 🙂 Då är det, som du skriver, lättare att ha ett ämne som man alltid utgår ifrån. Och jag håller med om att det kanske lätt blir så för oss som bloggar ur ett sjukdomsperspektiv att vi nog uppfattas som lite negativa och fixerade vid våra sjukdomar. Jag tycker ändå att det är viktigt att vi som har osynliga, kroniska sjukdomar skriver om dem, för hur skulle man annars kunna visa andra hur livet med en osynlig sjukdom är? Då får man kanske bara stå ut med att uppfattas som negativ och sjukdomsfixerad, fast man är väldigt mycket annat också 😉

      Gilla

Kommentera

