När ingen dag är den andra lik

Jag har kommit in i någon slags fas i blodsockerkampen där ingen dag är den andra lik. Imorse tog jag samma antal enheter insulin som igår, och åt samma gamla frukost som de senaste månaderna, och ändå sjönk blodsockret för lågt efter frukost. I förrgår steg det för högt. Suck och stön.

Efter snart 24 år med diabetes typ 1 kan jag åtminstone konstatera att jag aldrig blir sysslolös. Varje dag är en ny, härlig chans att analysera blodsockret på. Och det där som vissa frågar ibland, om ens diabetes är välinställd eller om man har ett stabilt blodsocker, det kan jag glatt svara ”nej” på. ”Välinställd” och ”stabilt blodsocker” är liksom begrepp som inte går ihop med min diabetes typ 1.

Hur är det för dig? Är din diabetes välinställd? Finns det något sådant som en välinställd typ 1-diabetes?

IMGP1534 - kopia

Att försöka uppnå en stabil blodsockerkurva som typ 1-diabetiker är en ständig balansgång. Foto från i somras.

3 reaktioner på ”När ingen dag är den andra lik

  1. ”Välinställd” är väl en väldigt relativ benämning? Man kan ju vara ”välinställd” genom att man har fina HbA1cvärden varje gång (att man sen pendlar mellan 2.0-20 mmol/l dagligen är en annan femma). Välinställd kan även betyda att man vet hur mat/stress/motion/annat påverkar kroppen och kan gissa sig till rätt dos nästan varje gång (ovanligt, men möjligt, har jag sett). Men väldigt sällan tror jag välinställd betyder att man har raka cgmkurvor utan undvikelser, justering av insulindoser eller en nypa tur. Man får inte vara så hård mot sig själv, även om det är himla jobbigt när inget fungerar som det ”ska”. Det är ju delvis charmen med typ 1, eller det ingår nog i jobbeskrivningen, att man aldrig blir sysslolös, man lär sig något nytt om sig själv nästan dagligen och man får lov att ändra behandlingen därefter. Hoppas du hittar tillbaka till din rytm och ser nya mönster snart!

    Gilla

    1. Ja, visst är det så! Du är klok som en bok, Hanna! Om man tänker så är jag väl egentligen ganska välinställd – inte så att jag kan göra samma saker och det funkar likadant varje dag, men så att jag trots allt har ett väldigt bra HbA1c och *oftast* lyckas analysera mig till rätt doser och får en hygglig kurva i slutändan.

      Gilla

      1. Du är välinställd, du märker ju direkt när det inte funkar och det är dags att ändra på något. Hoppar det mellan 2-20 mmol/l dagligen märker man ju inte att det är något fel?

        Gilla

Kommentera

