Lätthanterligt blodsocker

Igår skrev jag att mitt blodsocker blir mer lätthanterligt efter att jag har tränat, och fastän det förvisso är sant, är det ändå en kamp att få till träningen.

Ta igår, till exempel. Jag skulle köra mitt första konditionssalspass och förberedde mig genom att äta en måltid, ta insulin, och minska på basalen i god tid inför passet. Men ta mig tusan om inte blodsockret låg på 3,2 ungefär 15 minuter före passet ändå! Det blev helt enkelt för mycket insulin till det jag åt, förstod jag i efterhand. I sådana här situationer har man lust att dra en harang väl valda svordomar, och det kan man ju göra bäst man vill, men det hjälper inte stort. Vad som hjälper, eller åtminstone hjälpte igår, var två kaneläpplen, en halv energibar och tre glukostabletter, men ni kan ju gissa hur peppad man är på att träna ett pass kroppsstyrka efter att ha smällt i sig allt det en kvart före passet ska börja. Mmm, just det. Ballongmage, hej hej! 

Nåja. Det blev ett bra träningspass till slut, och jag kan ju inte påstå annat än att jag fick en ordentlig kolhydratsladdning före. För att se det positiva i det negativa.

imgp7529

Äta, äta, äta. När man inte vill. När man redan är mätt. Det ingår i blodsockerkampen.

2 reaktioner på ”Lätthanterligt blodsocker

  1. Kunde varit min son som skrivit detta. Hur många gånger har han inte råkat ut för just det – en liten doseringsmiss som förstör träningsplanen och då bli tvungen att äta på en egentligen mätt mage.
    Kram till dig och tack för en trevligt mysig blogg 🙂

    Gilla

    1. Ja, det är så drygt när det händer! Och så lätt hänt, tyvärr…Tusen tack för dina vänliga ord om bloggen, jag blir så glad! Kram tillbaka och hälsningar till din son, vi kör på och låter inte diabetesen hindra oss!

      Gilla

Kommentera

