Bröllop och lagom räcker

Idag gifter sig en av mina goda vänner, och jag har äran att få vara gäst på bröllopet. Den här gången har jag inte kämpat för att komma i någon klänning, som jag gjorde när jag började springa, utan helt sonika köpt en ny, som passar min kropp som den är.

Med åren har jag kanske blivit lite snällare mot mig själv och min kropp, och insett att jag inte behöver passa in i någon mall för hur kvinnokroppen ska se ut. Eller har jag det? Jag vet inte, men nuförtiden känns det som om jag hellre vill bra, både fysiskt och psykiskt, än att bara se bra ut. Jag är tyvärr ganska bra på att klanka ner på mig själv och alltid tycka att jag kan göra bättre, så jag jobbar hela tiden på att ta till mig devisen ”Good enough”. Där tror jag tyvärr att min diabetes har varit en bidragande orsak: det finns alltid mer att göra i blodsockerkampen. Man kan alltid ha en jämnare och finare blodsockerkurva, men det är otroligt destruktivt och självutplånande att hela tiden gå omkring och tänka så. Lagom räcker, försöker jag intala mig (fast det är svårt).

imgp1701-kopia

Mitt största problem (hej i-landsproblem!) inför bröllopet är var jag ska ha min insulinpump. Klänningen jag ska ha är en långklänning, så det funkar varken med midjebälte, lårbälte, trosor eller linnen med fickor. Eller jo, det skulle funka om jag inte behövde ta upp pumpen bland folk, men det kommer jag att göra, både för att dosera insulin och för att kolla CGM-kurvan. Inte så kul att stå och gräva i trosorna eller hala upp klänningen till lårhöjd då, kanske. Mitt säkraste kort är därför att ha pumpen i bh:n, men det innebär tyvärr att jag måste ha en sportbh för att få rum för pumpen framtill mellan brösten. Ja jösses, vilka problem man har, va. Haha.

3 reaktioner på ”Bröllop och lagom räcker

Kommentera

