”Varför skulle du behöva dölja din diabetes?”

Det har blivit en hel del prat om öppen diabetes här på Att vara etta den senaste tiden. Själv har jag länge levt i tron att de flesta kopplar diabetes (oberoende av typ) till fetma, för högt intag av socker, ohälsosamt leverne och allmän dekadens, och det har varit en delorsak till att jag inte har velat skylta med att jag har typ 1-diabetes.

Ju öppnare jag har blivit, desto mer respons har jag fått av min omgivning, och det har visat sig att inte alls alla har sådana fördomar och förutfattade meningar om min sjukdom. Mycket är nog faktiskt bara hjärnspöken och förutfattade meningar från min egen sida. Knäppt att inse, men nyttigt. Därmed inte sagt att de förutfattade meningarna inte finns, men som typ 1-diabetiker kan jag inte gå omkring och tro att alla i samhället har samma felaktiga bild av diabetes, oavsett typ.

imgp1912-kopia

Vacker är den ju inte, sensorn på armen. Men där sitter den, och det börjar vara mer och mer okej för mig att den gör det, och att den syns.

bröllopet igår bar jag min ärmlösa långklänning. Sensorn på armen var synlig då och då, fast jag mestadels hade en sjal över axlarna. Jag pratade faktiskt lite diabetes med olika personer, och en jag talade med undrade försynt varför jag någonsin har känt att jag skulle behöva dölja min diabetes. Det är en mycket bra fråga, faktiskt. Dels har det varit på grund av fördomar (existerande och icke-existerande sådana), och dels också för att jag aldrig har velat vara annorlunda. Jag har alltid velat smälta in i mängden, vara som alla andra. Inga specialarrangemang, ingen uppståndelse kring mig, tack!

Men varför skulle jag egentligen behöva dölja min diabetes? Ärligt talat kommer jag inte på en enda anledning längre.

5 reaktioner på ””Varför skulle du behöva dölja din diabetes?”

  1. Du är nog en förebild för många! Härligt att se hur du kommit ut ur ”ditt skal”. Tack för trevligt sällskap och fina diskussionen igår 😘

    Gilla

  2. För mig som anhörig är det viktigt att de runt j vet att han är diabetiker. Det är ju inte alltid så att jag finns bredvid honom och kan ”hjälpa ” till om han ev skulle bli dålig! För mig är det självklart o det har det blivit för J också. Att en del har fördomar om diabetes tyder bara på okunskap. Så sträck på dig och lev ditt liv precis som du vill-fast du har diabetes

    Gilla

    1. Du har naturligtvis rätt! Skönt att höra att även din son ser det som en självklarhet att vara öppen med sin diabetes! Tack för att du kommenterade, jag uppskattar det verkligen 😊

      Gilla

Kommentera

