Dagen efter

imgp1924

Jag dricker sällan alkohol numera. I äldre tonåren gjorde jag det så att det räckte och blev över för resten av min livstid, typ. Det var kanske inte alltid väldigt genomtänkt, och så här i efterhand är jag glad att jag klarade mig utan att några allvarliga situationer inträffade. Det är nämligen en hel del man behöver tänka på när man dricker alkohol som typ 1-diabetiker, för att göra det så säkert som möjligt.

imgp1926

I helgen drack jag, för första gången på flera år, lite mer alkohol än vanligt. (Vanligen dricker jag oftast bara ett glas, eller ingenting alls.) Mitt blodsocker fungerar faktiskt enligt regelboken i det här fallet, och stiger först, för att sedan sjunka ganska kraftigt mot natten och dagen efter. Därför brukar jag inte korrigera stigningen, utan låter blodsockret ligga lite högre medan jag dricker. Inför natten är det bra att äta något, och den här gången satte jag också på en basalminskning för att undvika för lågt blodsocker och farliga situationer när levern jobbar med att bryta ner alkoholen och kanske inte kan skjuta ut glukagonreserver ifall en allvarlig hypoglykemi skulle inträffa.

Jag vill på inget sätt förespråka alkohol för diabetiker, men det kan vara bra att känna till hur blodsockret reagerar på alkohol om man vill dricka lite någon gång. Kolla t.ex. in Svenska Diabetesförbundets tips och råd före du dricker.

Dricker du alkohol ibland? Hur fungerar det med ditt blodsocker?

2 reaktioner på ”Dagen efter

    1. Jo! Tidigare har jag försökt trycka ner det höga värdet med insulin, men det höll på att sluta illa på natten, när den kraftiga sänkningen kommer, så numera låter jag det vara lite högt de få gånger jag dricker 😊

      Gilla

Kommentera

