Tomatsoppa

Idag tänkte jag dela med mig av lite inspiration till tomatsoppa. Jag tänkte först skriva ett recept på tomatsoppa, men det skulle inte ha varit riktigt korrekt beskrivet eftersom mina tomatsoppor varierar från gång till gång. Jag brukar ta vad jag har hemma, så det blir inte alltid samma ingredienser i soppan, men det går väl bra att höfta lite när det gäller soppor, eller hur?

imgp1806-kopia

Tomater är väl ändå ett måste i tomatsoppa

imgp1811-kopia

Rotsaker kan tillsättas, om man vill. Ifall det inte är säsong för dem kan man använda djupfrysta. Fräst lök är också gott att ha i, som med fördel fräses upp tillsammans med färska kryddor (t.ex. timjan och basilika). Allt blandas med en blandning av grädde och vatten och kokas upp tillsammans med hackad vitlök och en buljongtärning.

imgp1816-kopia

När allt har kokat färdigt (ca 20 minuter) mixar man soppan slät och tillsätter eventuellt mer grädde och kryddor, gärna lite svartpeppar också.

imgp1823-kopia

Om man inte har tillräckligt med färska tomater kan man komplettera med en bruk krossade (innan man kokar och mixar, såklart).

imgp1812-kopia

Jag utgår ifrån ett recept som jag har fått av min mamma för länge sen, men jag skippar att reda soppan med vetemjöl för en mer blodsockervänlig rätt. På senare tid har jag också börjat blanda i philadelphiaost i soppan, det ger en extra smakupplevelse. Ja, ni hör ju: tomatsoppan varierar ganska mycket från gång till gång i det här hushållet. Även i övrigt freestylar jag ganska fritt när jag lagar mat. Någon regelrätt kock blir det nog aldrig av mig…

imgp1829-kopia

…men oftast blir det jag lagar ganska gott ändå (eller åtminstone ätbart)! Och när jag själv lagar maten vet jag exakt vad den innehåller och kan anpassa ingredienserna så det blir blodsockervänligare för mig.

En reaktion på ”Tomatsoppa

Kommentera

