Det är inte synd om mig

Diabetes är en hemsk sjukdom”, brukar min mormor säga. Och det har hon alldeles rätt i. Diabetes typ 1 är en hemsk sjukdom, en osynlig jävla skitsjukdom som ökar risken för för tidig död, som mångdubblar risken för allvarliga följdsjukdomar, och som försvårar livet och sänker livskvaliteten för många. Diabetes typ 1 är en sjukdom som har en allt för låg status i mångas medvetande. Ofta kan man få höra ”bara diabetes”, som om det skulle vara någonting man ska vara glad över att man har, istället för någonting värre, någon hemskare sjukdom.

Så är det inte. Det är aldrig ”bara diabetes”. Visst, man ska inte jämföra sjukdomar och visst, det finns värre saker i livet, men faktum kvarstår: Diabetes typ 1 är en hemsk sjukdom. Men det är inte synd om mig för att jag har diabetes typ 1. Jag bloggar inte om min diabetes för att någon ska tycka synd om mig, utan för att ge en inblick i hur sjukdomen kan ta sig uttryck i en drabbads liv.

Jag lever ett gott liv. Jag känner mig otroligt lyckligt lottad för det jag har fått här i livet. Jag är, för det allra mesta, väldigt lycklig. Lycklig, och tacksam, för det jag har.

Diabetes typ 1 är en hemsk sjukdom. Men det är inte synd om mig.

20160815_091657

En selfie i bilen på min 33:e födelsedag. Tacksam för varje år som går, som jag får uppleva. Jag har en hemsk sjukdom, men det är inte synd om mig. 

En reaktion på ”Det är inte synd om mig

Kommentera

